حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
دعا کردن به سبک ائمه(ع)؛ حمد خدا، استغفار و طلب حاجت
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: 0:49
  • شناسه : 9714
    بازدید 13
    0

    یک نویسنده و پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه با خدا حرف زدن و دعا کردن را هنوز یاد نگرفته‌ایم، گفت: حداقل یک‌بار معنای دعاهای منقول از ائمه را بخوانیم تا بدانیم چگونه باید با خدا حرف بزنیم و دعا کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله بیدرام، نویسنده و پژوهشگر دینی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ دعاهای ماه […]

    پ
    پ

    یک نویسنده و پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه با خدا حرف زدن و دعا کردن را هنوز یاد نگرفته‌ایم، گفت: حداقل یک‌بار معنای دعاهای منقول از ائمه را بخوانیم تا بدانیم چگونه باید با خدا حرف بزنیم و دعا کنیم.
    حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله بیدرام، نویسنده و پژوهشگر دینی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ دعاهای ماه مبارک رمضان را ظرفیت بزرگی دانست که همه ما می‌توانیم با تأمل بر آنها، برداشت‌های خوبی در خصوص اینکه چگونه از خداوند چیزی را بخواهیم و مطالبه کنیم به دست آوریم.

    وی ادامه داد: مردم چیزهای زیادی از خدا می‌خواهند اما چون دعا کردن صحیح را نیاموخته‌اند، گمان می‌کنند خداوند دعاهای آنها را مستجاب نکرده است.

    چه بخواهیم و چگونه بخواهیم را هنوز یاد نگرفته‌ایم
    نویسنده کتاب دو جلدی نجوای روزه‌داران(شرح دعاهای روزانه ماه رمضان) تصریح کرد: چه چیزی خواستن و چگونه خواستن را بلد نیستیم و مهم‌ترین چیزهایی که در زندگی باید داشته باشیم و از خدا بخواهیم را فراموش کرده‌ایم و حتی نمی‌دانیم چه چیزهایی برای ما اولویت دارد.

    وی ادعیه مطرح شده از ائمه معصومین(ع) را به منزله الگوهایی از دعاهای خوب مطرح‌ کرد و گفت: ائمه(ع) در این دعاها ابتدا با خداوند عاشقانه سخن می‌گویند و شروع به بیان حمد و ثنای الهی و توصیف اوصاف رب‌العالمین و سپس به بیان درخواست‌های خودشان می‌پردازند. در درخواست‌هایشان نیز اول بحث آمرزش را مطرح می‌کنند و از خداوند می‌خواهند لغزش‌ها، اشتباهات و خطاهای آنها را ببخشد. ائمه(ع) معصوم هستند اما با این طرز بیان‌ قصد دارند که به ما درس چگونه دعا کردن بدهند.

    اول حمد و ثنای خداوند، بعد طلب مغفرت و بعد درخواست حاجت

    حجت‌الاسلام بیدرام گفت: بعد از حمد و ثنای خداوند، باید روح را پاکسازی کنیم تا لیاقت پیدا کنیم که آنچه از خداوند مطالبه‌ کرده‌ایم، روزی و نصیب ما شود. برخی مواقع آفت‌هایی در وجود ما است که مانع می‌شود چیزهای خوبی که از خدا طلب می‌کنیم را دریافت کنیم. پس اول حمد و ثنای خداوند، بعد طلب مغفرت و بعد درخواست حاجت داشته باشیم.

    وی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائلی که ائمه به ما یاد داده‌اند این است که در ابتدا و انتهای دعاها صلوات بفرستیم. صلوات دعای مقبول شده‌ است. اینکه در میان دو دعای مستجاب یک خواسته که هنوز مستجاب نشده است را از خداوند بخواهیم در استجابت دعای ما تأثیردارد.

    حجت‌الاسلام بیدرام در پاسخ به این پرسش چقدر تعمق در بخش‌های اول دعا در اجابت خواسته ما هنگامی که دعا رو به پایان است و مطرح می‌شود که «در اینجا خواسته خود را از خدا بخواهید» تأثیر دارد؟ اظهار کرد: در دعاهای منقول، هر آنچه ما به آن نیاز داریم در قالب دعا مطرح شده است اما ما به آن توجه نداریم.

    وی ادامه داد: متن دعاها عربی است و چون بسیاری از ما عربی بلد نیستیم و همت نمی‌کنیم معنی فارسی دعا را بخوانیم، از مفاهیم و نیازهای عمیقی که در این دعاها مطرح و از خدا خواسته شده است، غفلت می‌کنیم.

    حداقل یک‌بار معنای دعا را بخوانید

    نویسنده کتاب شرح موضوعی زیارت عاشورا توصیه کرد حداقل یک‌بار معنای دعا خوانده شود و افزود: در شب‌های ماه مبارک رمضان افراد دوست دارند دعای ابوحمزه، افتتاح و … بخوانند، بهتر است این افراد یک‌بار همت کنند و ترجمه این دعا را بخوانند تا بدانند که به راستی از خداوند چه می‌خواهند.

    ترجمه دعاها را بخوانید تا بدانید که وجودتان چه چیزهایی برای خواستن دارد

    وی تصریح کرد: اگر چند بار این ترجمه‌ها را بخوانیم یاد می‌گیریم که چگونه با خدا حرف بزنیم و خواسته‌های حقیقی ما از خداوند چه چیزهایی است. ما نسبت به برخی از خواسته‌ها و نیازهایمان غفلت داریم و حتی از خداوند این نیازها را طلب نمی‌کنیم. وقتی یک‌بار ترجمه دعاها را می‌خوانیم تازه می‌فهمیم وجود ما چیزهای بسیار بیشتری از آنچه فکر می‌کنیم نیاز دارد که باید از خدا مطالبه شود.

    نویسنده کتاب «۱۲۰ نکته و پیام از ادعیه روزانه ماه رمضان» گفت: در جلساتی که برگزار می‌کنم از حاضران می‌خواهم هر کدام یک دعا کنند. بعد از مطرح شدن چند دعا، بقیه نیز همان خواسته‌ها را مطرح می‌کنند، این امر نشان می‌دهد دعاهای مختلف که نشان دهنده نیازهای متعدد ماست هنوز در ذهنمان نقش نبسته است.

    وی از خوانندگان این مصاحبه خواست چیزهایی که می‌خواهند را در قالب دعا بر روی کاغذ بنویسند تا ببینند چه چیزهایی به ذهنشان می‌آید. سپس بخشی از دعاهای ائمه(ع) را بخوانند؛ در این صورت متوجه می‌شوند که چه نیازهای زیادی داشته‌اند و چه چیزهای مهم و بزرگی را می‌توانند از خدا بخواهند اما تاکنون از آنها غافل بوده‌اند و اجابت این درخواست‌ها چه قدر در زندگی آنها تأثیر مثبت دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.