حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3654 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
خواب راحت در ماه رمضان با سه راهکار کلیدی
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت: 4:21
  • شناسه : 4885
    بازدید 5
    2

     متخصص طب کار و فلوشیپ اختلالات خواب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: به راحتی با رعایت چند نکته می شود کمبود خواب ماه مبارک رمضان را جبران کرد. به گزارش میزان، مجاهده سلمانی متخصص طب کار و فلوشیپ اختلالات خواب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد،در توضیح بهداشت خواب […]

    پ
    پ

     متخصص طب کار و فلوشیپ اختلالات خواب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: به راحتی با رعایت چند نکته می شود کمبود خواب ماه مبارک رمضان را جبران کرد.
    به گزارش میزان، مجاهده سلمانی متخصص طب کار و فلوشیپ اختلالات خواب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد،در توضیح بهداشت خواب اظهار داشت: بهداشت خواب به  معنی این است که  ساعت خواب و بیداری باید منظم باشد.
    وی در مورد راحتی در خواب گفت: شب ها باید از مصرف غذاهای حجیم و پرکالری پرهیز کنیم وحواسمان باشد از سر شب که در خانه چراغ های زیادی روشن است از ساعت ۹ شب به بعد لامپ های خانه را کم کم خاموش  کنیم و خانه به سمت تاریکی برود تا مغز  برای زمان خواب آماده بشود.
    این متخصص افزود:برای روز اگر فرد می خواهد فعالیت بدنی شدید  داشته باشد باید  قبل از تاریک شدن هوا این فعالیت های ورزشی را انجام دهد. از ساعت  ۹ شب به بعد  فعالیت ورزشی و بدنی شدید را توصیه نمی کنیم و در ساعات آخر شب بدن باید آرامش داشته باشد.
    به گفته سلمانی افراد باید از مصرف مواد کافیین دار ، چای، قهوه، نوشابه های گاز دار در شب ها بعد از ساعت ۹ شب  خودداری کنند.همچنین  استفاده از تبلت،تلفن همراه و وسایل الکترونیکی ممنوع است و نباید از نور های مصنوعی که زمان خواب را به عقب می اندازد خودداری کنیم.
    وی افزود: کمبود  یا وجود برخی از مواد غذایی ممکن است باعث به هم خوردن برنامه ساعت خواب ما شوند، خیلی مهم است اگر فردی رژیم می گیرد زیر نظر شخص متخصص تغذیه باشد و کمبودهای بدن را بداند و آن ها را جبران کند ، رژیم غیر اصولی می تواند چرخه خواب را به هم بزند.
    وی با اشاره به اینکه سیستم خواب در ماه مبارک رمضان تغییر می کند،تاکید کرد:فرد روزه دار مقداری از شب را برای سحری به اجبار بیدار است.  توصیه  می کنم حتما مقدار کمبود خواب جبران شود چرا که در غیر اینصورت کاهش تمرکز و دقت و خواب آلودگی برای فرد در طول روز ایجاد می شود.
    به گفته این متخصص، کمبود خواب سحر به راحتی قابل جبران است. اگر برنامه ریزی خوبی داشته باشیم،هم  از معنویات این ماه استفاده می کنیم و هم ساعت خواب کافی داریم تا در کارهایمان اختلال ایجاد نشود.
    سلمانی افزود:یک سری خصوصیات فردی در خواب افراد است که  هرفردی باید آن را بشناسد. مثلا فردی شب زود می خوابد و صبح زود بیدار می شود، این افراد در ماه رمضان هیچ مشکلی ندارند، ولی افرادی هستند که شب دیر می خوابند و صبح زود بیدار می شوند. این افراد به خاطر استفاده از ابزارهای الکترونیکی بعد از سحر خوابشان به هم می ریزد، آنها با رعایت چند توصیه ساده می توانند بعد از سحر خوب بخوابند.افراد روزه دار سحر را کوتاه بیدار باشند و مدت زمان زیادی صرف پختن و آماده کردن غذا نکنند،این افراد باید در محیطی آرام و بدون سر و صدا غذا را صرف کرده و نور محیط باید خیلی کم باشد. همچنین از مصرف چای  نوشیدنی کافیین دار کمتر استفاده شده و در سحر و بیشتر از آب به عنوان نوشیدنی استفاده شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.