حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
افطاری، غذای سبک و سریع هضم بخورید
  • ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت: 1:04
  • شناسه : 8530
    بازدید 6
    0

    کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا گفت: بهتر است روزه را با مایعات گرم نظیر آب ولرم،چای کمرنگ و یا شیر همراه با خرما،عسل و یا کشمش باز کرد. «مریم اسدی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که روزه‌داری فرصت مناسبی برای استراحت دستگاه‌های مختلف بدن و نیز ترک عادات غذایی غلط و ایجاد عادات غذایی […]

    پ
    پ

    کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا گفت: بهتر است روزه را با مایعات گرم نظیر آب ولرم،چای کمرنگ و یا شیر همراه با خرما،عسل و یا کشمش باز کرد.

    «مریم اسدی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که روزه‌داری فرصت مناسبی برای استراحت دستگاه‌های مختلف بدن و نیز ترک عادات غذایی غلط و ایجاد عادات غذایی صحیح است، اظهار کرد: میل کردن حجم زیادی از غذا در وعده افطار باعث آسیب رسیدن به دستگاه گوارش می‌شود.

    وی به ویژگی‌های وعده افطار اشاره کرد و افزود:غذای افطاری باید سبک و سریع هضم باشد.

    اسدی با بیان این‌که در زمان افطار بدن نیاز فوری به مایعات و منابع غذایی انرژی‌زا دارد، خاطرنشان کرد: بهتر است روزه را با مایعات گرم نظیر آب ولرم، چای کم‌رنگ و یا شیر همراه با خرما، عسل و یا کشمش باز کرد و به تدریج استفاده از مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر و گردو یا سوپ که فشار چندانی به معده وارد نمی‌شود آغاز شود.

    وی با تأکید بر این‌که مطلوب است در وعده افطار از پرخوری و زیاده‌روی در مصرف زولبیا و بامیه، حلوا و شله‌زرد پرهیز شود، گفت: مصرف زیاد مواد غذایی چرب هنگام افطار باعث بی‌اشتهایی در وعده سحر می‌شود، چون بدن برای هضم چربی‌ها مدت زمان طولانی‌تری نیاز دارد.

    اسدی افزود: مصرف زیاد این مواد باعث سوزش سردل، اضافه‌وزن و عطش شدید می‌شود.

    وی به مصرف گروه لبنیات، شیر، نان و غلات در کنار سبزیجات در وعده افطار اشاره کرد و گفت: غذاهایی نظیر انواع آش با حبوبات کم، حلیم کم روغن، سوپ کم چرب، فرنی به همراه نان نیز انتخاب‌های مناسبی برای افطار هستند.

    کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا با بیان این‌که بهتر است در وعده افطار مایعات زیادی صرف نشود، گفت: نوشیدن مایعات فراوان در طول غذا خوردن و تیلیت نان در آن موجب کاهش اثر آنزیم‌های گوارشی بر غذا و بروز برخی بیماری‌ها و نارسایی‌های گوارشی می‌شود.

    وی تصریح کرد: بین وعده افطار و شام(کسانی که شام می‌خورند)یک فاصله زمانی حدود یک ساعت در نظر گرفته شود که بدن بتواند خود را آماده قبول غذاهای پرحجم کند. شام در حجم کمتری نسبت به پیش از ماه رمضان و شامل غذاهایی نظیر آبگوشت، انواع خورشت، شیربرنج، لوبیاپلو، سبزی‌پلو، چلوگوشت، خوراک جوجو و… می‌تواند باشد.

    اسدی یادآور شد: برای کسانی که اضافه وزن دارند بهتر است به وعده افطار اکتفا کنند تا به وزن مطلوب برسند.

    وی خاطرنشان کرد: بین وعده غذایی شام تا سحر مصرف میان‌وعده نظیر میوه، آبمیوه طبیعی، سایر نوشیدنی‌ها نظیر شیر کم‌چرب توصیه می‌شود، افزود: استفاده از سبزی و میوه در این فاصله زمانی برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. مصرف کمی آجیل و خشکبار بدون نمک نیز در این زمان برای افرادی که به کالری بیشتری نیاز دارند مثل نوجوانان و افراد لاغر توصیه می‌شود.

    کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا با بیان این‌که در ماه رمضان مصرف شیرینی‌جات توصیه نمی‌شود، یادآور شد: به طور کلی در ماه رمضان از مصرف دسر با قند بالا و چربی خودداری شود و مواد طبیعی شیرین مثل خرما و کشمش جایگرین شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.