حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
از خانه تا مسجد
  • ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت: 17:39
  • شناسه : 4156
    بازدید 23
    0

    چیزی حدود ۲ هفته به شروع‌ ماه مبارک رمضان مانده است. این روزها افراد به تکاپو افتاده‌اند تا فضای مساجد را برای پذیرایی از روزه‌داران در‌ماه مبارک رمضان آماده کنند. خیلی از خانم‌ها داوطلب شرکت و کمک در مراسم غباروبی مساجد می‌شوند و دوست دارند در کنار برنامه‌هایی که برای خانه و خانواده در این […]

    پ
    پ

    چیزی حدود ۲ هفته به شروع‌ ماه مبارک رمضان مانده است. این روزها افراد به تکاپو افتاده‌اند تا فضای مساجد را برای پذیرایی از روزه‌داران در‌ماه مبارک رمضان آماده کنند.

    خیلی از خانم‌ها داوطلب شرکت و کمک در مراسم غباروبی مساجد می‌شوند و دوست دارند در کنار برنامه‌هایی که برای خانه و خانواده در این روزها تدارک می‌بینند در این امر خیر و تربیتی هم حضور داشته باشند. برای اینکه بدانید به‌عنوان یک کدبانو چطور می‌توانید به آماده‌سازی‌ مسجد محله‌تان برای‌ ماه رمضان کمک کنید، پیشنهادهای ما را بخوانید.

        هزینه‌های مسجد را کم کنید

    سعی کنید با سایر خانم‌هایی که در مسجد حضور پیدا می‌کنند هماهنگ شوید و هر کدام قسمتی از کارها و وسایلی که باید تهیه شود را به‌عهده بگیرید. لیستی از مواد شوینده تهیه کنید و هر کس از آنچه در خانه دارد مقداری بیاورد و در مسجد استفاده کند. اسپری شیشه پاک کن، شوینده‌های چند منظوره، جاروی‌دستی مناسب فرش و… همه اینها تک‌تک برای شما هزینه زیادی در برندارند اما تهیه این لوازم برای مسجد در حجم زیاد هزینه بردار خواهد بود.

        تقسیم وظایف کنید

    بعضی وقت‌ها خیلی از نکات ریز از نگاه مسئولین و متولیان مرد مساجد دور می‌ماند. شما با همکاری سایر خانم‌های محله‌تان وارد عمل شوید و این قسمت‌ها را پوشش دهید؛ مثلا چادرهای نماز مسجد را بین خودتان تقسیم کنید و آنها را به خانه ببرید و با ماشین لباسشویی خودتان بشویید. با این کار، هم در زمان و هم در هزینه‌ها، صرفه‌جویی کرده‌اید علاوه بر اینکه در ثواب غبارروبی مسجد هم شریک شده‌اید. با همین روش می‌توانید جانمازها و پرده‌های مسجد را هم تمیز کنید.

        هدف‌گذاری کنید

    در تمامی این مراحل سعی کنید کودکان‌تان را همراه خودتان داشته باشید و در کارهایی که داخل خانه به‌عهده گرفته‌اید به آنها هم مسئولیت‌هایی بدهید تا مفهوم کار کردن بی‌چشمداشت را یاد بگیرند و یاد بگیرند که نگاهشان را به آسمان بدهند نه به دست‌های انسان‌ها. کارهای ساده‌ای را به‌عهده‌شان بگذارید؛ مثلا مرتب کردن قرآن‌ها و کتاب‌های ادعیه داخل مسجد درون قفسه‌ها یا تمیز کردن تسبیح‌ها.

        بچه‌ها را مسجدی کنید

    آمادگی برای ورود به‌ ماه مبارک رمضان را به شکل باشکوهی برای فرزندان‌تان به تصویر بکشید و سعی کنید آنها را در انجام امور خیر شریک کنید. شاید حضور در مسجد با کودکان کوچک و یکی دوساله سخت و درنظر بعضی‌ها غیرممکن باشد. هر بچه‌ای قلق خاص خودش را دارد. سعی کنید با سعی و خطا و تجربه کارهای مختلف، متوجه بشوید کودک شما با چه روشی در مسجد و زمان نماز در کنار شما آرام می‌گیرد. همراه بردن خوراکی و اسباب‌بازی‌های مورد علاقه فرزندتان نخستین و ساده‌ترین راه‌حل‌هایی هستند که به ذهن می‌رسند. می‌توانید تصمیمات جمعی بزرگ‌تری بگیرید و با هماهنگی و همکاری متصدی مسجد، قسمتی از حیاط مسجد را پرده بزنید و به نام اتاق بچه‌ها نامگذاری کنید. هر کدام از نمازگزاران علاقه‌مند هم می‌توانند یک یا ۲ عدد اسباب‌بازی بیاورند تا این اتاق تجهیز شود و بچه‌ها ساعت‌های خوشی را با حضور در مسجد، تجربه کنند.

        بهار را به مسجد بیاورید

    از حیاط مسجد غافل نشوید. اگر مسجد محله شما حوض کوچکی دارد از پسرهای نوجوان بخواهید زیرنظر شما آن را تمیز کنند. همینطور گل‌هایی مانند شمعدانی را برای حیاط مسجد تهیه کنید یا از گل‌هایی که درون خانه پرورش داده‌اید و برای هدیه دادن آماده کرده‌اید به مسجد بیاورید کنار پنجره و روی پله‌ها بچینید. به همین راحتی می‌توانید زیبایی‌های بصری را به خانه خدا هدیه دهید. اگر پوستر، پرچم یا هر چیز دیگری به شکل غیرحرفه‌ای در گوشه و کنار مسجد قرار گرفته است جمع‌آوری کنید؛ درست مانند خانه خودتان وقتی حواس‌تان به تمیز شدن تمامی قسمت‌های آن است.

        الگو بگیرید

    حضور در مسجد برکاتی دارد که می‌تواند در قسمت‌های مختلف زندگی شما جاری شود. یکی از همین برکات این است که شما می‌توانید از برنامه مسجد الگو بگیرید و خانه را برای رسیدن‌ماه مبارک رمضان آماده کنید. ورای همه کارهایی که برای خورد و خوراک خانواده درنظر می‌گیرید می‌توانید یک برنامه اساسی برای مرتب و تمیز کردن خانه بچینید تا با این کار، خانه شما در روزهایی که انرژی‌تان صرف روزه‌داری می‌شود، تمیز باشد و نیروی مضاعفی برای کارهای خانه خرج نکنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.