حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3660 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
آیا با اعمال و فلسفه کلی روزه در ماه رمضان آشنایی دارید؟ چه مواردی روزه را باطل می کند؟
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت: 15:33
  • شناسه : 7568
    بازدید 6
    1

    رمضان، یک مناسبت مذهبی است که در طول نهمین ماه قمری رخ می دهد. مسلمانان سراسر جهان بر این باوراند که کتاب آسمانی قرآن در این ماه بر پیامبر اسلام فرود آمده است. در کتاب آسمانی قرآن، به طور مستقیم به کسانی که ایمان آورده اند دستور داده شده که در این ماه روزه بگیرند. […]

    پ
    پ

    رمضان، یک مناسبت مذهبی است که در طول نهمین ماه قمری رخ می دهد. مسلمانان سراسر جهان بر این باوراند که کتاب آسمانی قرآن در این ماه بر پیامبر اسلام فرود آمده است. در کتاب آسمانی قرآن، به طور مستقیم به کسانی که ایمان آورده اند دستور داده شده که در این ماه روزه بگیرند. رمضان واژه‌ای عربی است که از سه حرف اصلی «رمض» ساخته شده است. رمض در عربی به معنی شدت گرما زیاد است. به طور کلی رمضان، به عنوان خجسته‌ترین و بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود. از این ماه به عنوان ماه مهمانی خدا هم یاد می شود. گفتنی است که شب قدر، یکی از شب های ماه رمضان است که از نظر مسلمانان، مهمترین شب سال است؛ در یکی از سوره های قرآن به نام سوره قدر، در توصیف این شب پرداخته شده است.

    روزه و اعمال آن چیست؟

    روایت های بسیار زیادی برای ماه رمضان وجود دارد؛ بر اساس باور های مختلف، شرایط مختلفی برای روزه داری تعریف شده است؛ اما به طور کلی از مهمترین پرهیزهای این ماه، روزه داری است. روزه داران از اذان صبح تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن خودداری می کنند. همچنین در آیه های ۱۸۳ تا ۱۸۸ قرآن کریم، به برخی از اعمال روزه اشاره شده است. در سراسر جهان اسلام، انواع روزه وجود دارد که هر یک برای مناسبت خاصی آورده شده اند. روزه از یک نظر به چهار نوع تقسیم می شود؛ روزه واجب، مثل روزه ماه مبارک رمضان، روزه مستحب، مثل روزه ماه رجب و شعبان، روزه مکروه، مثل روزه روز عاشورا و روزه حرام مثل روزه عید فطر (اول شوال) و قربان (دهم ماه ذی الحجه) از انواع روزه هستند. گفتنی است که کسانی که می دانند روزه برای آنها ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد، باید روزه را ترک کرده و اگر روزه بگیرند صحیح نیست بلکه حرام است.

    روزه های واجب در ماه رمضان

    در جهان اسلام، تعدادی روزه واجب وجود دارد که گرفتن آنها برای تمام مسلمانان واجب است. از روزه های واجب می توان به روزه ماه مبارک رمضان، روزه قضا، روزه کفاره، روزه قضای پدر و مادر، روزه مستحبی که به واسطه نذر و عهد و قسم واجب شده است، روزه روز سوم ایام اعتکاف و روزه بدل از قربانی در حج تمتع اشاره کرد. از سوی دیگر، گرفتن و به جا آوردن روزه های واجب، شرایط خاصی دارند. فردی که قصد گرفتن روزه واحب را دارد، باید بالغ باشد و عقل کامل داشته باشد؛ همچنین قدرت، بی هوش نبودن، مسافر نبودن، حایض و نفسا نبودن، ضرری نبودن روزه و حرجی نبودن روزه، از نکات مهم این کار است.

    شرایط صحت روزه در ماه رمضان

    تنها داشتن شرایط فردی مناسب برای روزه گرفتن کافی نیست؛ چراکه گرفتن روزه درست، در کنار شرایط فردی مناسب، نیاز به رعایت کردن اصول و شرایط خاصی دارد که هر یک بر فرد مسلمان روزه دار واجب است. از شرایط صحت روزه می توان به داشتن دین اسلام، ایمان، عقل، به هوش نبودن، حایض و نفسا نبودن، ضرری نبودن، داشتن نیت و ترک مفطرات اشاره کرد. به طور کلی روزه افرادی که واجد شرایط گفته شده هستند، صحیح است. در نتیجه روزه کافر، غیرشیعه دوازده امامی (بنا به نظر معروف)، دیوانه، بی هوش و غیره مورد قبول دین اسلام نیست.

    چه رفتارهایی روزه را باطل می کند؟

    به طور کلی موارد زیادی هستند که باعث باطل شدن روزه می شوند. در نتیجه روزه دار در طول به جا آوردن حکم دینی خود، باید به نکته های خاصی توجه داشته باشد. از مواردی که روزه را باطل می کنند می توان به خوردن و آشامیدن، دروغ بستن به خدا و پیغمبر(ص) و جانشینان پیغمبر(ع)، رساندن غبار غلیظ به حلق، فرو بردن تمام سر در آب، باقى ماندن بر جنابت و حیض تا اذان صبح، اماله کردن با چیزهاى روان و قى کردن اشاره کرد. گر روزه‌دار عمدا چیزى بخورد یا بیاشامد، روزه او باطل می‌شود؛ چه خوردن و چه آشامیدن معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاک و شیره درخت، حتی چه کم چه زیاد، و حتى مسواک زدن در صورت ورود آب به دهان، روزه را باطل می‌ کند. از سوی دیگر، اگر روزه دار به هر دلیلی، عمدا خبر اشتباهی منتقل کند یا پشت سر کسی حرف بزند یا سخن دروغ بر زبان آورد، روزه آن فرد باطل است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.