حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3574 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
آداب و رسوم عید فطر در کشورهای مختلف جهان
  • ۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت: 4:12
  • شناسه : 7480
    بازدید 5
    0

    عیدفطر یکی از مفرح‌ترین اعیاد اسلامی است که هرساله مسلمانان کشورهای جهان پس از یک ماه روزه‌داری و در پایان ماه مبارک رمضان آن را جشن می‌گیرند. به گزارش ایسنا، برخی اندیشمندان این عید را با جنبه‌های اجتماعی روزه‌داری که بسیاری از ارزش‌های بنیادین جوامع اسلامی مانند صدقه، همدردی با فقیران، صبر، عبادت و … […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    عیدفطر یکی از مفرح‌ترین اعیاد اسلامی است که هرساله مسلمانان کشورهای جهان پس از یک ماه روزه‌داری و در پایان ماه مبارک رمضان آن را جشن می‌گیرند.

    به گزارش ایسنا، برخی اندیشمندان این عید را با جنبه‌های اجتماعی روزه‌داری که بسیاری از ارزش‌های بنیادین جوامع اسلامی مانند صدقه، همدردی با فقیران، صبر، عبادت و … را به تصویر می‌کشد، مرتبط می‌دانند. این عید احیاء دین است و پیوند قوی‌تری را بین مسلمانان و خدا ایجاد می‌کند.

    در ذیل به شرح آداب و رسوم عید فطر در برخی کشورهای جهان می‌پردازیم:

    تونس

    تعطیلات عید فطر در تونس سه الی چهار روز است که تنها دو روز ابتدایی آن تعطیلات ملی به حساب می‌آید، اگرچه مردم از چند روز قبل خود را برای جشن عید آماده می‌کنند. در این ایام بیسکوئیت‌های مخصوص، کاک و باقلوا استفاده می‌شود. صبح روز عید فطر مردان برای اقامه نماز به مسجد می‌روند در حالی که خانم‌ها وسایل پذیرایی از مهمانان را آماده می‌کنند. همچنین کودکان لباس و اسباب‌بازی جدید هدیه می‌گیرند. مراسم نهار روز عید فطر به صورت جمعی و در خانه بزرگ فامیل برگزار می‌شود. مردم در طول روز نیز به شادی‌های جمعی می‌پردازند و دریافت هدایا و خوردن غذاهای متنوع جزو رسوم مسلمانان تونس است.

    اعضاء مختلف فامیل در ایام تعطیلات به دید و بازدید مشغولند. پدر خانواده با بعضی کودکان به منزل پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، عمه، عمو و .. می‌روند و عید را به آنها تبریک می‌گویند. زنان به همراه کودکان دیگر در خانه می‌مانند تا از مهمانانی که به منزلشان می‌آیند پذیرایی کنند و به آنها خوشامد بگویند.

    مصر

    تعطیلات عید فطر در مصر سه روز است که مدارس، دانشگاه‌ها و برخی ارگان‌های دولتی و حتی بعضی از رستوران‌ها تعطیل هستند. صبح عید با صرف یک وعده غذای سبک و نماز عید آغاز می‌شود. زنان، مردان و کودکان همه در نماز شرکت می‌کنند. دوستان و فامیل و آشنایان به دیدار یکدیگر می‌روند و عید مبارکی می‌گویند. دید و بازدید مختص روز اول تعطیلات است و مردم می‌توانند از دو روز دیگر برای رفتن به سینما، پارک، تئاتر و … بهره بگیرند. بعضی از مردم به رود نیل برای قایق‌سواری می‌روند، اما یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها در این روز حرم الشیخ ( مدرسه‌ای در مصر) است.

    رسم است که کودکان در این روز از بزرگترهای خود مبلغی پول به عنوان عیدی هدیه بگیرند و آن را برای تفریحات روز عید صرف کنند. زنان نیز هدایایی دریافت می‌کنند. کودکان در این ایام به شهربازی، پارک و … می‌روند و از شعبده‌بازی و قصه‌گویی‌هایی خیابانی لذت می‌برند. مردم مصر جشن‌های جمعی را ترجیح می‌دهند از این رو در طول شب و روز کوچه و خیابان‌ها شلوغ است.

    برخی زنان مصری در این روز به پخت نان مشغول می‌شوند و در دورهمی‌های خانوادگی، غذاهای سنتی مصری مانند فتا و کاهک که شیرینی با مغز فندق است مصرف می‌شود. در این ایام در تلویزیون مصر نیز برنامه‌های ویژه عید با حضور افراد محبوب و سرشناس مصر پخش می‌شود.

    سومالی

    در سومالی و دیگر بخش‌های شاخ آفریقا مسلمانان عید فطر را با برگزاری ضیافت‌های پرزرق و برق و پخت غذاهای سنتی مانند حلوا و شیرینی‌های محلی جشن می‌گیرند.

    آفریقای جنوبی

    صدها مسلمان از مناطق مختلف آفریقای جنوبی در عصر آخرین روز ماه رمضان در ” گرین پوینت ” گرد هم جمع می‌شوند تا هلال ماه شوال را رویت کنند. نماز مغرب به صورت جماعت برگزار می‌شود سپس رویت ماه شوال اعلام می‌گردد.

    صبح روز بعد هم مردم در مسجد برای برپایی نماز عید فطر جمع می‌شوند و عید را جشن می‌گیرند. پس از آن به دید و بازدید یکدیگر می‌روند و کودکان هم از بزرگترهای اقوام و آشنایان عیدی و هدیه می‌گیرند. مردم در این روز لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند. تارت، کیک، شیرینی، پای و سوماسوس هم از جمله خوراکی‌های مخصوص این روز است. صرف نهار در جمع‌های خانوادگی نیز مرسوم است.

    نیجریه

    در نیجریه دینی به رسمیت شناخته نشده است، اما شمار مسلمانان و مسیحیان آن جزو اکثریت مذاهب به شمار می‌رود. تعطیلات رسمی ویژه عید فطر در این کشور دو روز است و در این ایام مردم به برپایی نماز عید و دید و بازدید مشغول هستند. زنان در خانه غذاهای ویژه‌ای طبخ می‌کنند.

    شبه قاره هند

    هندی‌ها شب قبل از عید را چاندرات به معنای ماه شب می‌نامند. مسلمانان این کشور اغلب در این ایام به همراه خانواده خود به خرید می‌روند. زنان و دختران روی دستان و پاهای خود طرح و نقش‌های سنتی را حنا می‌کنند. آن‌ها با در آغوش گرفتن یکدیگر عید را تبریک می‌گویند. رسم است که کودکان به بزرگترهای خود سلام بگویند و از آنان هدیه و مبلغی به عنوان عیدی طلب کنند.

    بعضی از افراد به قبرستان می‌روند و برای مردگان خود طلب آمرزش می‌کنند. هندی‌ها با در دست داشتن خوراکی و شیرینی‌های مخصوص به دیدار اقوام می‌روند و از کنار هم بودن لذت می‌برند. غذاهای سنتی هند، پاکستان و بنگلادش شامل ساویان، لاچاحا، نودل به همراه نوشیدنی و میوه خشک است.

    در هند مکان‌هایی برای گردهمایی و برپایی جشن‌های جمعی وجود دارد؛ از جمله مسجد مکه در حیدرآباد، آیشباگ ایدگاه در لوکنا و مسجد جما در دهلی نو.

    بنگلادش

    در بنگلادش نیز تعطیلات عید فطر سه روز است، اما مراکز آموزشی به مدت یک هفته تعطیل است. بنگلادشی‌ها عید را با برگزاری نماز و پرداخت زکات فطره و دید و بازدید اقوام گرامی می‌دارند. همچنین پوشیدن لباس‌های نو و حنا کردن دستان و صرف یک وعده غذایی خوب با دوستان و خانواده از جمله رسوم مردم این کشور است.

    پاکستان

    مردم با پوشیدن لباس نو آماده برگزاری نماز عید می‌شوند. آنها برای سلامتی خود و خانواده‌شان به عنوان صدقه و زکات به مردم فقیر کمک می‌کنند. این باعث می‌شود حتی مردم فقیر هم در این روز احساس شادی و خوشی را تجربه کنند. در پاکستان عید فطر سه روز تعطیل رسمی است. عید مبارکی پاکستانی‌ها تا یک ماه پس از آن ادامه دارد و مردم پاکستان از نقاط مختلف برای یکدیگر کارت تبریک ارسال می‌کنند. مردم پس از ادای نماز جماعت و در راه منزل برای کودکان خود شیرینی و بادکنک می‌خرند. در منزل نیز صبحانه متشکل از دسر سنتی شیرکرما، کره، شیر، خرما، میوه خشک و ورمیشل است.

    کودکان پس از دریافت عیدی خود آن را تا پایان روز با خرید و تفریح خرج می‌کنند. تلویزیون نیز تمام وقت برنامه‌های شاد و مفرح برای تمام گروه‌های سنی پخش می‌کند.

    عربستان سعودی

    عید فطر در عربستان به شکل خاصی جشن گرفته می‌شود و مردم خانه‌های خود را تزیین می‌کنند. رسوم این روز ممکن است از محله‌ای به محله دیگر تغییر کند، اما به طور کل بخشش و سخاوت در بین مردم زیاد دیده می‌شود. پس از برگزاری نماز عید کودکان درب منزل بزرگترها صف می‌کشند و قبل از صرف نهار جمعی عیدی می‌گیرند. همچنین بعضی از خانواده‌ها برای کودکان ساک هدیه آماده می‌کنند. این کیف‌های تزئین شده حاوی شکلات و اسباب بازی است.

    برخی از مغازه‌داران سخاوت خود را با ارائه یک هدیه کوچک در کنار خرید به هر مشتری نشان می‌دهند. حتی آنها در کوچه و خیابان به غریبه‌ها عید مبارکی می‌گویند.

    ترکیه

    در ترکیه تعطیلات عید فطر سه روز است و مردم در این مدت عید فطر را به روش‌های سنتی گرامی می‌دارند. مردان صبح زود بیدار شده و به نزدیکترین مسجد رفته تا نماز عید فطر را به صورت دسته‌جمعی برپا کنند. بسیاری به دید و بازدید اقوام و دوستان خود می‌روند و عید را به آنها تبریک می‌گویند. رفتن به قبرستان و طلب آمرزش برای درگذشتگان جزو آداب این روز به شمار می‌رود. همچنین پوشیدن لباس نو در این روز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

    کوچکترها به دیدن بزرگترهای خانواده می‌روند و به نشانه احترام دست راستشان را می‌بوسند و عید را تبریک می‌گویند. کودکان نیز در این روز به درب خانه‌ها می روند و با تبریک عید از صاحبخانه طلب عیدی که غالبا شکلات و شیرینی است می‌کنند.

    شهرداری در سراسر کشور امکانی را برای جمع آوری کمک‌های مردمی مهیا می‌کند؛ به طور مثال کنسرت یا نمایش‌های عمومی برپا می‌کند و با عواید این رویدادها به فقرا کمک می‌کند.

    افغانستان

    عید فطر در افغانستان یکی از مهمترین اعیاد در بین مسلمانان این کشور است که به مدت سه روز جشن گرفته می‌شود. تبریک رایج در این ایام ” عید مبارک” است که در میان پشتو زبانان کوچنای اختر گفته می‌شود.

    افغان‌ها ۱۰ روز قبل خانه‌تکانی و خود را برای این عید آماده می‌کنند. آنها در این ایام خوراکی‌های مخصوصی از جمله نخود شور، جالبی و کیک و کلوچه سرو می‌کنند. مردم این کشور پس از برپایی نماز عید به منزل یکدیگر می‌روند و عید را تبریک می‌گویند و آرزوی قبولی طاعات و عبادت می‌کنند. بزرگترها عیدی و هدایای کوچکی بین فرزندان خود تقسیم می‌کنند. کودکان نیز در کوچه و خیابان قدم می‌زنند و با صدای بلند عید را تبریک گفته و شیرینی می‌گیرند.

    اندونزی

    عید فطر در اندونزی نیز بسیار مورد توجه است، روزهای پایانی ماه رمضان بازارها و خیابان‌ها مملو از جمعیتی است که برای تهیه لباس، کفش و صندل نو آمدند. در این ایام حتی بعضی دفاتر خصوصی، دولتی و بانک‌ها تعطیل هستند.

    در این ایام حجم زیادی از افرادی که در شهرهای بزرگی همچون جاکارتا مشغول کار هستند برای بازدید از خانواده‌شان به شهر و روستای خود باز می‌گردند. این ایام یکی از پرتردد ترین ایام سال و سفرهای بین شهری است.

    شب قبل از عید گروهای موسیقی در خیابان‌ها قطعاتی با ذکر خدا اجرا می‌کنند. روز عید هم پس از نماز جماعت مردم به دید و بازدید مشغولند، همچنین در مساجد صندوق‌هایی برای جمع‌آوری زکات نصب می‌شود. در این روز غذاهای سنتی سرو می‌شود و بزرگترها در پاکت‌های رنگارنگ مبلغی را به عنوان عیدی به کودکان می‌دهند. آنها به دیدار اهل قبور می‌روند و برایشان سوره یاسین می‌خوانند.

    مالزی

    مسلمانان در مالزی این ایام را با برگزاری مراسم مختلف جشن می‌گیرند، به دید و بازدید یکدیگر می‌روند، همچنین به عقیده آنها عید فطر تنها روز برگزاری جشن نیست بلکه زمانی برای طلب بخشش از خداست، آنها به واسطه روزه‌داری در ماه رمضان از خدا طلب استغفار می‌کنند. همچنین مردم مالزی در این روزها لباس‌های محلی و بخصوصی به تن می‌کنند. دریافت عیدی از بزرگترهای فامیل نیز در این روز رایج است و افرادی که در شهرهای دیگر به کار یا تحصیل مشغولند در ایام تعطیلات به شهرهای خود رفته تا از والدین خود حلالیت بطلند و عید را در کنار خانواده باشند.

    همچنین برگزاری آتش‌بازی نیز در این ایام به روش‌های سنتی رواج دارد.

    میانمار

    جوانان مسلمان میانماری گروه‌های آوازخوانی با عنوان جاگو تشکیل می‌دهند که به زبان هندی و اردو به معنای بیدارباش است. این گروه‌ها به شهرهای کوچک می‌روند و هنگام سحر شعرهایی را با مضمون معنوی و تنها با استفاده از هارمونیکا می‌خوانند تا مردم برای صرف وعده سحری بیدار شوند.

    عید فطر در این کشور تعطیلی رسمی ندارد، اما بعضی از کارکنان دولت به صورت ساعتی مرخصی می‌گیرند تا به دید و بازدید اقوام بروند. مسلمانان برای عرض تبریک دست راست خود را بر روی پیشانی می‌گذارند و دست دادن و یا در آغوش گرفتن در این عید رسم نیست.

    پخش غذا و هدیه بین خانواده‌ها و کارکنان غیرمسلمان دولت نیز رواج دارد. مسلمانان میانماری در این عید از بزرگتر خود طلب بخشش می‌کنند. در صبح عید فطر نماز جماعت در فضاهای باز برگزار می‌شود و معمولا خانم‌ها در این نماز شرکت نمی‌کنند. مردم با تزئین خانه‌ها و چراغانی محلات یا ارسال کارت تبریک یا ایمیل تبریک و برگزاری آتش‌بازی جشن می‌گیرند.

    چین

    از ۵۶ گروه مذهبی در جمهوری چین حداقل ۱۰ گروه که جمعیتی معادل ۱۸ میلیون نفر دارند، مسلمان هستند و عید فطر را جشن می‌گیرند.

    در یکی از استان‌های چین جمعیت هان چین در مؤسسات عمومی و خصوصی و دستگاه‌های دولتی وعده‌های غذای گوشت و بره سرو می‌کند. در بعضی دیگر از استان‌ها مانند شینگ‌ ژیان و نینگ‌ ژیا یک الی سه روز تعطیلی رسمی برای مسلمانان و غیرمسلمانان اعلام می‌شود. اما در برخی نواحی فقط یک روز مرخصی به مسلمانان داده می‌شود.

    مردم در این ایام بر سر مزار سید اجل عمر شمس الدین سیاستمدار پارسی می‌روند و مرقد وی را غبار روبی می‌کنند و در آنجا قرآن می‌خوانند. همچنین سر زدن به مزار درگذشتگان در این ایام رواج دارد.

    آمریکا

    مسلمانان آمریکا در مراکز اسلامی، مساجد و یا پارک‌ها نماز عید فطر را به صورت جماعت برگزار می‌کنند. در ایام سه روزه عید مردم به دید و بازدید یکدیگر رفته، غذاهای شیرین و یا تند سرو می‌کنند و گاهی خیرین یا مراکز اسلامی جشن‌هایی را تدارک می‌بینند. در بعضی از شهرها تعداد مسلمانان آنقدر زیاد است که ظرفیت مساجد پر شده و نماز را در چند نوبت برگزار می‌کنند. اداره پست آمریکا از سال ۲۰۰۱ به مناسبت عید فطر تمبرهایی را روانه بازار می‌کند.

    کانادا

    در کانادا هم مانند آمریکا مسلمانان با ملیت‌های مختلف از محل کار خود یک روز مرخصی می‌گیرند تا نماز عید فطر را در کنار یکدیگر و به صورت جماعت برگزار کنند. در این ایام دانشجویان دو الی سه روز به کلاس نمی‌روند؛ چراکه این عید بزرگ را فرصت خوبی برای دیدار خانواده خود در شهرهای دیگر می‌دانند.

    در کانادا نیز جشن‌های مختلفی در مساجد، سالن‌های شهر یا مراکز اسلامی برگزار می‌شود و در مکان‌هایی با نام خانه باز غذاهای مختلف و شیرینی برای مسلمانان و غیرمسلمانان سرو می‌شود. در این مراکز مسلمانان به دیدار یکدیگر می‌روند و عید را تبریک می‌گویند.

    در شهرهایی مانند ونکور، اوتاوا، تورنتو، مونترال و کلگری به دلیل تعداد بالای مسلمانان و راحتی حال آنان نماز را در چند نوبت برگزار می‌کنند.

    انگلستان

    عید فطر در انگلستان نیز یک تعطیلی عمومی نیست بلکه مسلمانان از محل کار خود مرخصی می‌گیرند تا بتوانند نماز عید را به صورت جماعت برگزار کنند. همچین پوشیدن لباس‌های نو، پخت غذاهای محلی، عیدی دادن و دید و بازدید در این عید جزو آداب و رسوم مسلمانان از ملیت‌های مختلف است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.