حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3660 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
۳ توصیه تغذیه‌ای مهم برای روزه‌داران ماه مبارک رمضان
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت: 6:24
  • شناسه : 7818
    بازدید 5
    1

    سعی کنید در سحری از غذاهای دیرهضم و دارای کربوهیدرات بالا استفاده کنید. برنج، نان سبوس دار، سیب زمینی و گندم از این دسته هستند. چند روزی به ماه مبارک رمضان باقی نمانده است. در این روزهای آخر ماه شعبان نه تنها به لحاظ روحی بلکه از نظر جسمی نیز برای ماه مهمانی خدا باید […]

    پ
    پ

    سعی کنید در سحری از غذاهای دیرهضم و دارای کربوهیدرات بالا استفاده کنید. برنج، نان سبوس دار، سیب زمینی و گندم از این دسته هستند.
    چند روزی به ماه مبارک رمضان باقی نمانده است. در این روزهای آخر ماه شعبان نه تنها به لحاظ روحی بلکه از نظر جسمی نیز برای ماه مهمانی خدا باید حاضر شد. در ادامه توصیه‌های ما را در این باره بخوانید.

    چه چیزهایی بخوریم که آب بدنمان تامین شود؟

    یکی از سختی‌های روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان ساعت زیاد تشنگی و آب نرسیدن به بدن است. برای اینکه در طول روز از این نظر زیاد اذیت نشوید، می‌توانید از میوه‌های پر آب استفاده کنید. هندوانه با ۹۲ درصد آب گزینه خوبی برای سحر و افطار است. همچنین هلو با ۸۸ درصد آب، زردآلو ۸۶ درصدآب، آلو و سیب با ۸۵ درصد آب از بهترین میوه‌ها برای تامین آب بدن است. توت فرنگی نیز با ۹۱ درصد آب از خوشمزه‌ترین میوه‌‌های ماه رمضان است. اما شاید برایتان جالب باشد که اسفناج، کلم بروکلی، هویج، فلفل سبز، گوجه، تربچه، خیار، کاهو و کرفس هر کدام بالای نود درصد آب دارند. شما می‌توانید با ترکیب این مواد غذایی بنا به ذائقه‌‌تان یک سالاد مقوی درست کنید. یکی دیگر از روش‌هایی که با آن می‌توانید تشنگی را دور بزنید، اضافه کردن نمک به آب گرم افطارتان است. چرا که آب به تنهایی پاسخگوی نیاز بدن نیست و باید همراه با نمک مصرف شود.

    از غذاهای آبدار و خورشت‌ها بیشتر بخورید

    برای ماه رمضان بیشتر غذاهای آب پز شده و خورشت‌های آبدار و کم‌نمک میل کنید. از خوردن غذاهایی مثل بادمجان، کوکو، سس مایونز، سوسیس، کالباس سیر، پیاز و غذاهای پرچرب دیگر در سحر اجتناب کنید. گوشت یکی از مواد غذایی مقوی برای روزه داران است ولی اگر نمی‌توانید مثل خیلی از هم‌وطنان‌مان گوشت بخرید، استخوان آن را خریده و آب‌پز کنید. با خوردن آب استخوان در سحری می‌توانید پروتئین و ویتامین لازم را کسب کنید. یکی دیگر از خوراکی‌های مقوی برای ماه رمضان قندق است. این آجیل نسبت به دیگر آجیل‌ها از ویتامین و مواد مفید زیادی برای بدن برخوردار است.

    بهترین سحری چیست؟

    یادتان باشد که هرگز وعده سحری را حذف نکنید، چرا که به مرور قوای جسمی‌تان تحلیل می‌رود و ضعیف می‌شوید. وقتی گرسنه می‌شوید، انرژی شما از گلوگز قندی که در هنگام سحری استفاده می‌کنید، تامین می‌شود. اما سحری تنها تا چند ساعت می‌تواند انرژی بدن را تامین کند و سپس بدن از چربی‌های ذخیره شده‌اش استفاده می‌کند. سعی کنید در سحری از غذاهای دیرهضم و دارای کربوهیدرات بالا استفاده کنید. برنج، نان سبوس دار، سیب زمینی و گندم از این دسته هستند. نان و پنیری که نمک کم داشته باشد یا یک لیوان شیر به همراه خرما نیز از بهترین وعده‌ها برای سحرهای ماه مبارک رمضان هستند. در سحرهای ماه رمضان زیاد چای ننوشید، چرا که باعث از دست رفتن سریع آب بدنتان می‌شود. بعد از خوردن سحری و در هنگام مسواک زدن از خمیردندان کمی استفاده کنید تا تشنه نشوید. برای اینکه بعد از خوردن سحری دچار سوزش معده نشوید، مایعات را پس از خوردن غذا استفاده کنید و بلافاصله بعد از میل نمودن سحری به رختخواب نروید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.