حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3660 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
۲۱ ساعت روزه داری مسلمانان در شمال روسیه/ روزه گرفتن کجای جهان سخت‌تر است؟
  • ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت: 1:29
  • شناسه : 6969
    بازدید 4
    1

    امسال ماه مبارک رمضان با ۲۱ ژوئن که طولانی‌ترین روز سال در نیمکره شمالی است، مصادف شده است. این موضوع باعث شده تا مسلمانان نیمکره شمالی با طولانی‌ترین زمان ممکن برای روزه‌داری مواجه شوند. رمضان یعنی؟ در زبان عربی، «ماه رمضان» به معنی «ماه داغ» است. رمضان از ریشه رمض به معنی «سوخته» گرفته شده […]

    پ
    پ

    امسال ماه مبارک رمضان با ۲۱ ژوئن که طولانی‌ترین روز سال در نیمکره شمالی است، مصادف شده است. این موضوع باعث شده تا مسلمانان نیمکره شمالی با طولانی‌ترین زمان ممکن برای روزه‌داری مواجه شوند.

    رمضان یعنی؟

    در زبان عربی، «ماه رمضان» به معنی «ماه داغ» است. رمضان از ریشه رمض به معنی «سوخته» گرفته شده است. روزه در ماه مبارک رمضان به معنی پرهیز از خوردن غذا، آب و برخی از کارهاست و برای اولین مسلمانی که ۱۴۰۰ سال پیش در عربستان زندگی می‌کرده، نوعی امتحان الهی محسوب می‌شده است. بعد از گذشت سال‌ها، اسلام در جهان گسترش یافته است و اکنون در نقاط مختلف جهان، مسلمانان در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند که به خاطر شرایط جغرافیایی مختلف برخی بیشتر گرسنه و تشنه می‌شوند.

    با توجه به اینکه ماه رمضان از ماه‌های قمری است، در هر سال ماه رمضان حدود ۱۱ روز جابجا می‌شود و در هر سی سال تقریباً یک سال کامل جابجا می‌شود. امسال ماه مبارک رمضان با ۲۱ ژوئن که طولانی‌ترین روز سال در نیمکره شمالی است، مصادف شده است. این موضوع باعث شده تا مسلمانان نیمکره شمالی با طولانی‌ترین زمان ممکن برای روزه‌داری مواجه شوند؛ زیرا زمان روزه‌داری در اسلام از پیش از طلوع آفتاب تا بعد از غروب آفتاب است و با طولانی‌تر شدن روزها زمان روزه‌داری نیز افزایش می‌یابد.

    از لندن تا آرخانگلسک

    ساکنین لندن در اولین روز ماه مبارک رمضان باید زمانی در حدود ۱۸ ساعت یعنی از ساعت ۳:۰۰ بامداد تا تا ساعت ۲۱:۰۰ بامداد را روزه بگیرند؛  البته روزه گرفتن در هلسینکی (پایتخت فنلاند) سخت‌تر خواهد بود؛ زیرا در هلسینکی مسلمانان باید ۲۰ ساعت در روز روزه بگیرند؛ هرچند هنوز هم آنها نسبت به مسلمانان آرخانگلسک (یکی از استان‌های روسیه) که باید ۲۱ ساعت روزه بگیرند؛ وضعیت بهتری دارند.

    تنها سختی روزه گرفتن طولانی بودن زمان آن نیست؛ بلکه گرمای طول روز نیز با توجه به ممنوعیت نوشیدن آب در زمان روزه‌داری نیز یکی از سختی‌های اصلی مسلمانان برای روزه گرفتن است. طبق بررسی‌های انجام گرفته، مکه شهر مقدس مسلمانان با میانگین دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و میانگین حداکثر دمای ۴۴ درجه سانتیگراد یکی از سخت‌ترین نقاط برای روزه گرفتن است.

    آسان‌ترین نقاط برای روزه‌داری

    مسلمانان در مناطق مختلف به روش‌های گوناگون خودشان را با مشکلات وفق می‌دهند. مسلمانانی که در مناطق گرم زندگی می‌کنند، در ماه رمضان بخشی از روز را می‌خوابند، یا زمانی که بیدار هستند فعالیت کمی انجام می‌دهند. در امارات متحده عربی که یک کشور ثروتمند است، طبق قانون در ماه مبارک رمضان ساعات کاری به ۶ ساعت در روز کاهش می‌یابد. در بعضی از سرزمین‌های شمالی مردم طبق ساعات روزه‌داری در مکه روزه می‌گیرند. بهترین حالت، یافتن مکانی با روزهای کوتاه و درجه حرارت متوسط است، مانند کسانی که در منطقه دوربان (سومین شهر بزرگ آفریقای جنوبی) حدود دوازده ساعت روزه می‌گیرند؛ آن هم در متوسط دمای ۱۷ درجه سانتیگراد و یا کسانی که در ریودوژانیرو زندگی می‌کنند و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد فقط  ۱۲ ساعت روزه می‌گیرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.