حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
پارامترهای علمی رویت هلال شامگاهی شوال ۱۴۳۹
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت: 10:03
  • شناسه : 9172
    بازدید 7
    1

    مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: براساس پارامترهای علمی، هلال شوال ۱۴۳۹ در پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه در کل کشور با چشم و ابزار قابل مشاهده است. ‘مهندس مسعود عتیقی’ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا ضوابط علمی رویت هلال شامگاهی شوال ۱۴۳۹ را در روز پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ برابر با ۲۹ […]

    پ
    پ

    مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: براساس پارامترهای علمی، هلال شوال ۱۴۳۹ در پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه در کل کشور با چشم و ابزار قابل مشاهده است.
    ‘مهندس مسعود عتیقی’ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا ضوابط علمی رویت هلال شامگاهی شوال ۱۴۳۹ را در روز پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ برابر با ۲۹ رمضان ۱۴۳۹ماه در تهران اعلام کرد.
    وی با اشاره به این که لحظه مقارنه ساعت ۱۳ دقیقه بامداد پنجشنبه ۲۴ خرداد است، گفت: از این لحظه که اصطلاحا با عنوان تولد ماه یاد می شود، ماه در گردش ۲۹٫۵۳ شبانه روزی خود به گرد زمین (دوره هلالی ماه) یک دور کامل را طی نموده است و وارد دوره بعدی گردش خود به گرد زمین خواهد شد.
    عتیقی ادامه داد: سن هلال ۲۰ ساعت و ۸ دقیقه تا لحظه اولین غروب خورشید پس از مقارنه یعنی شامگاه ۲۴ خرداد خواهد بود. لحظه غروب خورشید در روز پنجشنبه ۲۴ خرداد ساعت ۲۰ و ۲۱ دقیقه و ۱۲ ثانیه است و لحظه غروب ماه در این روز ۲۰ و ۵۸ دقیقه و ۵۳ ثانیه است؛ بنابراین مکث ماه در افق ۳۷ دقیقه و ۴۱ ثانیه خواهد بود.
    وی افزود: طول کمان ماه برای هلال شوال امسال نسبتا زیاد و ۱۲۰ درجه است؛ برای رویت این هلال با فاز مناسبی از ماه مواجه هستیم که برابر ۱٫۱ درصد است.
    به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، سمت خورشید در لحظه غروب خورشید ۲۹۹ درجه و ۴۷ دقیقه و ۴۹ ثانیه و سمت ماه در لحظه غروب خورشید ۲۹۰ درجه و ۳۰ دقیقه و ۲۶ ثانیه خواهد بود. همچنین سمت ماه در لحظه غروب ماه ۲۹۵ درجه و ۳۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه خواهد بود که با توجه به این اطلاعات اختلاف سمت ماه و خورشید ۹ درجه ۱۷ دقیقه و ۲۴ ثانیه است.
    عتیقی جدایی زاویه ای ماه از خورشید را برابر ۱۱ درجه و ۲۷ دقیقه و ۵۳ ثانیه عنوان کرد و گفت: ارتفاع هلال از افق در لحظه غروب خورشید پنج درجه و ۵۴ دقیقه و ۸ ثانیه است.
    وی ادامه داد: از آنجا که ماه در این شامگاه ۳۵۹ هزار و ۶۰۶ کیلومتر از زمین فاصله دارد و در کمترین فاصله با زمین قرار دارد با توجه به سرعت مداری ماه در این شرایط جدایی میان ماه و خورشید با سرعت بیشتری ایجاد می گردد و اگر کشور را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کنیم، در نیمه شمالی کشور برای رویت هلال شوال امسال نیاز به ابزارهای متعارف رصدی همچون تلسکوپ و دو چشمی های قدرتمند نجومی خواهد بود.
    به گفته عتیقی، اما در نیمه جنوبی این تقسیم حتی با چشم غیر مسلح و بدون نیاز به هیچ ابزاری با توجه به فاز و جدایی مناسب هلال از خورشید این هلال قابل رصد است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.