حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
نکاتی که زنان باردار در ماه رمضان باید رعایت کنند
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت: 8:38
  • شناسه : 8118
    بازدید 9
    1

    جراح و متخصص زنان با اشاره به مورد بایدها و نبایدهای روزه داری در زنان باردار گفت: در ۳ ماهه آخر بارداری به دلیل اینکه جنین از جریان خون مادر بیشتر استفاده می‌کند، روزه گرفتن ضرر دارد. الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت‌وگو با فارس در مورد بایدها و نبایدهای روزه‌داری در زنان باردار اظهار […]

    پ
    پ

    جراح و متخصص زنان با اشاره به مورد بایدها و نبایدهای روزه داری در زنان باردار گفت: در ۳ ماهه آخر بارداری به دلیل اینکه جنین از جریان خون مادر بیشتر استفاده می‌کند، روزه گرفتن ضرر دارد.
    الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت‌وگو با فارس در مورد بایدها و نبایدهای روزه‌داری در زنان باردار اظهار داشت: روزه‌داری زنان باردار در ۳ ماهه سوم توصیه نمی‌شود ولی روزه‌داری در ۳ ماهه دوم تأثیرات سوء بر جنین ندارد؛ در ۳ ماهه سوم ۵ تا ۷۰درصد انرژی جنین از گلوکز مادر تأمین می‌شود، بنابراین روزه‌داری سبب افزایش برداشت از ذخایر چربی و به دنبال آن افزایش ترکیبات کتونی در خون مادر می ‌شود، این ترکیبات از طریق جفت وارد گردش خون جنین شده و به سیستم عصبی او آسیب می رساند.

    وی اضافه کرد: زنان باردار که حدود ۸ ساعت در حالت ناشتا باقی بمانند، قند خون آنها نسبت به حد طبیعی کمتر شده و با افزایش مدت زمان گرسنگی، احتمال افزایش مواد کتون ناشی از سوخت و ساز چربی‌ها در خون مادر وجود دارد. ورود مواد کتونی از طریق جفت به جنین و از سوی دیگر کاهش قند خون مادر موجب می ‌شود سنتز بازهای آلی در سلول‌های مغز جنین دچار اختلال شده و می‌تواند در ۳ ماهه سوم خطراتی جدی‌ برای جنین داشته باشد.

    جراح و متخصص زنان با بیان اینکه زنان باردار روزه دار باید از خانه بیرون نروند و فعالیت کمی داشته باشند، گفت: در ۳ ماهه اول بارداری مادرانی که ویار دارند، میل به غذا نداشته، دچار حالت تهوع شدید، افت فشار و کمبود قند هستند و نباید روزه بگیرند و در ۳ ماهه آخر بارداری نیز به دلیل اینکه جنین از جریان خون مادر بیشتر استفاده می‌کند، روزه گرفتن ضرر دارد.

    وی افزود: زنان بارداری که در ۳ ماهه اول بارداری هستند و حالت تهوع ندارند، می ‌توانند روزه بگیرند.کاهش قند خون در زنان بارداری که روزه‌ می گیرند ممکن است موجب بیهوشی مادران شده و خون‌رسانی به جنین را مختل کند اما بروز این مشکلات برای تمامی زنان باردار و روزه‌دار قطعی نیست؛ زنان بارداری که دچارفشار خون مزمن یا حاملگی، دیابت یا بیماری‌های زمینه‌ای هستند، نباید روزه بگیرند.

    هاشمیان نایینی به زنان باردار روزه دار توصیه کرد: به رعایت رژیم غذایی درست، در ایام ماه مبارک رمضان توجه داشته باشند. نکته اول اینکه باید مقدار کالری مورد نیاز آنها بر اساس وزن، قد و سن حاملگی‌شان توسط کارشناس تغذیه محاسبه شود. اگر مقدار این کالری با وعده‌های سحری، افطاری و شام و میان‌وعده‌های بین آن متناسب باشد، می‌توانند با مشورت پزشک خود و در صورتی که زمینه بیماری خاصی نداشتند، روزه بگیرند.

    وی گفت: رژیم غذایی برای زنان باردار سالم روزه‌دار باید به‌گونه‌ای باشد که پروتئین، سبزیجات، میوه‌ها و خوراکی‌های شیرین مفید و مغذی نظیر خرما به ویژه هنگام افطار و سحر به میزان بیشتری در آن وجود داشته باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.