حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3671 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
مضرات مصرف فست فودها ‌در وعده افطار/‌افزایش سردمزاجی در انتظار روزه‌دار است
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت: 5:41
  • شناسه : 6914
    بازدید 7
    1

    به گفته بسیاری از کارشناسان، با مصرف غذاهای فست‌فود در وعده افطار روزه‌داران، معده بیشتر افراد مزاج سرد و تر پیدا می‌کند و رطوبت معده آن‌ها زیاد می‌شود. پیشرفت فناوری و تغییر سبک زندگی، مزاج افراد را سرد و تر می‌کند و به دنبال آن مشکلات جسمی از جمله بیماری های گوارشی هم افزایش می […]

    پ
    پ

    به گفته بسیاری از کارشناسان، با مصرف غذاهای فست‌فود در وعده افطار روزه‌داران، معده بیشتر افراد مزاج سرد و تر پیدا می‌کند و رطوبت معده آن‌ها زیاد می‌شود.

    پیشرفت فناوری و تغییر سبک زندگی، مزاج افراد را سرد و تر می‌کند و به دنبال آن مشکلات جسمی از جمله بیماری های گوارشی هم افزایش می یابد.

    این بخشی از صحبت‌های محمد مظاهری در مورد تغییر مزاج افراد است که در گفت‌وبا خبرنگار تسنیم در اصفهان گفت و تصریح کرد: مزاج ما تحت تأثیر طبیعت بدن قرار دارد، نوع غذایی که می‌خوریم می‌تواند تأثیرات بسیار مهمی بر تمام اعضای بدن ما مانند مغز و اعصاب گرفته تا قلب، معده، کبد و کلیه‌ها داشته باشد.

    علاقه زیاد به مصرف فست فودها، روزه باشیم یا نباشیم، می‌خوریم

    لیلی محمدی، شهروند جوان اصفهانی در مورد مصرف فست فودها در ماه مبارک رمضان به خبرنگار تسنیم می‌گوید: آن‌نقدر به فست فودها علاقه داریم که برایمان فرقی نمی‌کند ماه رمضان باشد یا ماه دیگر، من معمولاً هفته‌ای دو بار از این غذاهای آماده مصرف می‌کنم و حالا که ماه رمضان هم آمده، باز هم به همین رویه ادامه می‌دهم.

    وی ادامه داد: حتی دختر پنج ساله‌ام هم مثل من این غذاها را بیشتر از غذاهای خانگی دوست دارد و اگر برایش تهیه نکنم غذای خانگی را هم نمی‌خورد.

    مصطفی، ۳۰ ساله اهل اصفهان هم می‌گوید: با اینکه می‌دانم فست فودها مضر هستند اما بازهم تهیه می‌کنم چون شاغل هستم وقت زیادی برای پختن غذا ندارم. ماه رمضان هم معمولاً هر سال هفته‌ای یک بار فست فود تهیه می‌کنم، هم به خاطر مزه خوبش و هم آماده بودنش.

    مصرف فست فود و عطش در ماه رمضان

    مرضیه سلطانی، مادری جوان است که او هم در این زمینه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: من معمولاً خیلی کم از غذاهای آماده بیرون تهیه می‌کنم، مگر اینکه مجبور باشم. ماه رمضان پارسال به اصرار پسرم برای افطار فست فود خریدیم، اما فردای آن روز معده‌ام به قدری اذیت شد و به‌قدری تشنگی به من فشار وارد کرد که کم مانده بود روزه‌ام را بخورم، بعد از آن دیگر هیچ وقت به‌ویژه برای ماه رمضان فست فود نمی‌خورم.

    سراغ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌رویم او از مزاج شناسی به‌عنوان مهمترین بخش در فهم طب سنتی ایرانی گفت و تصریح کرد: فصل گرما و روزه گرفتن‌ ویژگی مشترک گرم و خشک دارد که موجب بروز احساس عطش و ضعف شدید در روزه‌داران می‌شود.

    خودداری از افطار با آب یخ

    خیلی‌ها به محض فرا رسیدن افطار به دلیل عطش فراوان ناشی از روزه‌داری و گرمای هوا سراغ آب یخ می‌روند و چند لیوان سرمی‌کشند اما غافل از اینکه مصرف آب سرد با معده‌ای که چندین ساعت خالی بوده بسیار خطرناک است و باعث ضعف شدید معده می‌شود.

    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این‌باره می‌گوید: نفخ،‌ سوءهاضمه، درد ناحیه معده، شکم و اختلالات گوارشی از مشکلات عمده این افراد است که افطار با آب یخ آنها را تشدید می‌کند.

    مظاهری با اشاره به مشکلات مصرف آب یخ بعد از افطار، افزود: یکی از مهمترین این مشکلات ضعف معده است.

    وی برای درک راحت‌تر موضوع مثالی می‌زند و می‌گوید: معده مانند یک تنور است که با مصرف آب یخ، در هضم غذا اختلال پیدا می‌کند و شیره‌های معده نمی‌توانند حداکثر وظیفه خود را انجام دهند. بنابراین فرد دچار سوء هاضمه، سیری کاذب و نفخ و درد معده می‌شود.

    غذای نامناسب با مزاج افراد تغییراتی مانند حالت‌های عصبی، اختلال حافظه، اختلال هظم، اختلال دفع، عوارض پوستی، درگیری کبد و قلب را ایجاد کند.

    مضرات فست فودها

    چاقی، پرخوری، افزایش چربی‌های مضر، کمبود مواد مغذی و نمک فراوان و فشار خون تنها بخشی از مضرات فست فودهاست که به‌ویژه اگر در وعده افطار مصرف شوند باعث تغییر مزاج افراد به سردی می‌شوند و مشکلات بسیار دیگری به وجود می‌آورند.

    فست‌فودها به معنای غذای خانگی نیستند، بلکه کلمه فست فود برای غذاهای رستورانی به‌کار می‌رود. برخی برندهای مشهور فست فود از برخی مواد شیمیایی سمی و سرطانزا در ساندویچ‌ها و ناگت‌ها استفاده می‌کنند که گاهی حتی موجب به خطر افتادن جان انسان می‌شود.

    چرا مصرف فست فود سلامت انسان را به خطر می‌اندازد؟

    این غذاها به دلیل مقدار بالای چربی و همچنین استفاده از روغن‌هایی که پس از سرخ شدن دارای اسید چرب ترانس می‌شوند، عوارض و پیامدهای جبران ناشدنی برای فرد به وجود می‌آورند.

    دکتر رعنا رضایی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی دراین مورد می‌گوید: فست فودها دارای چربی، قند و نمک بالایی هستند و ویتامین‌ها، املاح و فیبرهای غذایی کمی دارند و مصرف مداوم این غذاها می‌تواند سبب بروز چاقی و ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن ناشی از آن مثل بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی و یا دیابت ‌شود.

    وی به نکته‌ای مهم در این زمینه اشاره کرد و گفت: سوسیس و کالباس در بیشتر فست فودها بی کیفیت و مضر هستند و مواد اولیه این گونه غذاها نمک بسیار بالایی دارند که باعث پرفشاری خون می‌شود.

    مواد اولیه این‌گونه غذاها مانند سوسیس و کالباس، جزو محصولاتی هستند که استاندارد اجباری دارند و در کارخانه توسط مسئولان فنی و بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت نظارت قرار می‌گیرند و آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی روی آنها انجام می‌شود، اما متاسفانه بسیاری از فست فودها از بی‌کیفیت‌ترین تولیدات و یا حتی از مواد اولیه بدون استاندارد تهیه می‌شوند.

    به‌طور کلی این‌گونه فرآورده‌های گوشتی به‌دلیل داشتن چربی، نمک بالا و نیز مواد نگهدارنده‌ای که در ترکیبات آنها استفاده می‌شود، مواد غذایی ارزشمندی برای تغذیه انسان به‌ویژه در ماه مبارک رمضان به شمار نمی‌آیند و حتی ممکن است در صورت استفاده مداوم و استمرار در رژیم غذایی مضر هم باشند.

    غذاهای سنتی ایرانی، کم ضرر و پرفایده

    غذاهای سنتی علاوه بر این‌که بخشی از فرهنگ ملت ماست دارای مواد مغذی بسیار خوب و سالمی است. در سفره ایرانی غذاهای سالم از انواع سبزی، مواد لبنی و تخم‌مرغ تهیه می‌شود که از نظر ارزش تغذیه‌ای نیز بسیار مناسب هستند اما محبوبیت فست ‌فودها، نقش این غذاهای مفید را در سبد غذایی ما کمرنگ کرده است.

    این مسئله موجب می‌شود عادت‌های خوب تغذیه‌ای ما نابود شوند. با گنجاندن مواد غذایی سالم در سفره افطار خود، سلامتی و نشاط روحی را برای خود فراهم کنیم، چرا که در صورت بیمار شدن جسم، روح انسان نیز در پی آن دچار بیماری شده و سلامت خود را از دست می دهد.

    به توصیه مظاهری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، برای برخورداری از یک زندگی طبیعی و به‌دور از ناراحتی‌های جسمی باید مزاج یا طبیعت خود را بشناسیم و براساس آن نوع غذای مصرفی خود را انتخاب و میل کنیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.