حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
ماه مبارک رمضان در مالزی
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت: 15:40
  • شناسه : 7576
    بازدید 8
    2

    مالزی کشوری است اسلامی در جنوب شرق آسیا با ۳۰ میلیون نفر جمعیت که ۶۰ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند و بقیه از اقوام چینی و هندی هستند با مذاهب متنوع. به گزارش ایسنا، برای کسانی که چهره مدرن و غربی کوالالامپور را دیده‌اند، تصور ماه رمضان و حال و هوای روزه‌داری در […]

    پ
    پ

    مالزی کشوری است اسلامی در جنوب شرق آسیا با ۳۰ میلیون نفر جمعیت که ۶۰ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند و بقیه از اقوام چینی و هندی هستند با مذاهب متنوع.

    به گزارش ایسنا، برای کسانی که چهره مدرن و غربی کوالالامپور را دیده‌اند، تصور ماه رمضان و حال و هوای روزه‌داری در مالزی بعید به نظر می‌رسد، ولی واقعیت این است که رمضان در مالزی جایگاهی مخصوص به خود را دارد.

    حتی تداخل نژادی و وجود خیل کثیر بودائیان، هندوها و مسیحیان نیز نمی‌تواند بر چهره منحصر به فرد رمضان در مالزی خلل وارد آورد.

    گروه‌هایی از این اقلیت‌ها در رمضان تلاش می‌کنند با مسلمانان همگام شده و یک روز را با روزه تجربه کنند.

    آغاز ماه مبارک رمضان در مالزی همچون دیگر کشورهای اسلامی همراه با آداب و سنت‌های خاصی است. تاثیر حضور اقوام مختلف چینی و هندی در این کشور با فرهنگ، تمدن و سنت‌های خاص باعث جلوه‌گری بیشتر ماه رمضان به عنوان یک سنت اسلامی – مالایی شده است.

    شب آغازین رمضان هر ساله مصادف است با آتش‌بازی‌های فراوان در نقاط مختلف کشور و از آن به بعد نیز هر شب مردم می‌توانند مراسم آتش بازی را در محلی از پیش تعیین شده به نظاره بنشینند.

    مساجد از یک ساعت پیش از اذان صبح به تکاپو می‌افتند. با پخش صوت تلاوت قرآن کریم و زمزمه‌هایی به زبان مالایی، بعید است کسی سحر خواب بماند.

    کانال‌های تلویزیونی هم فعال‌اند. برنامه‌های متنوع از مصاحبه و میزگرد تا معرفی اماکن اسلامی درست مثل ایران.

    زمان افطار هم دقیقا همینطور برنامه‌های ویژه مسلمانان جای دیگر برنامه‌های تلویزیونی را می‌گیرد.

    افطاری و شام هم در کلیه مساجد برقرار است و البته رایگان. اول افطار و بعد خیل عظیم نمازگزاران برای ادای نماز مغرب و حالا نوبت شام است که همیشه پلو با خورشت است.

    در این میان استقبال خارجی‌ها به خصوص دانشجویان هم دیدنی است .

    سبدهای خریدی که به غایت پر شده‌اند هم نشان از پاداش‌ها و عیدی‌هایی دارد که کارمندان ادارات دولتی و غیر دولتی گرفته‌اند و البته تخفیف‌های ویژه ماه رمضان نیز در این امر بی‌تاثیر نبوده است.

    چراغانی خیابان‌ها از چندین روز پیش از آغاز ماه رمضان حکایت از ورود به ایام شادی و سرور دارد. شلوغی سوپرمارکت‌ها و چهره نو نوار شده شهر نیز انسان را به یاد ایام نوروز در ایران می‌اندازد.

    آذین‌بندی مکان‌های عمومی از جمله خیابان‌ها و مراکز خرید و پخش آهنگ‌های مخصوص این ماه همه نشان از آغاز ماه رمضان کریم دارد. با آغاز این ماه، مراکز خرید بیش از هر زمان دیگری پذیرای مشتریانی از مالزی و حتی گردشگرانی از دیگر کشورها است و اقلیت‌های قومی نیز از این بازار پررونق بی‌نصیب نمی‌شوند.

    علاوه‌بر بیشتر شدن رنگ و بوی مذهبی مالزی در رمضان و فعال‌تر شدن مساجد نسبت به روزهای دیگر سال و به گوش رسیدن صدای نیایش از بلندگوهای مساجد در جای جای این کشور، فعالیت بازارهای محلی که اقدام به فروش انواع مایحتاج روزانه به ویژه غذا می کنند نیز بسیار چشمگیر است.

    مالزی از لحاظ تنوع غذایی بسیار غنی است و سفره افطار بسیار متنوع . از این رو هنگام غروب روزهای ماه مبارک رمضان بازارهای محلی برای خرید مایحتاج افطار بسیار پررونق جلوه گر می شوند.

    «نسی لمک» که ترکیبی است از مقداری برنج پخته شده با شیرنارگیل، تخم مرغ، ماهی‌های خشک و مقداری سبزیجات با چاشنی های متنوع غذای غالب این شب‌هاست.

    انواع “ساتای” که کباب چوبی مالایی است و “لاکسا” نوعی سوپ تند مالایی هم در سفره مالزی ها دیده می شود.

    در واقع رمضان ماه تجدید سنت‌های دیرینه در مالزی است و می‌توان در این ماه با روش زندگی، آداب غذایی، فرهنگ و چرخه اقتصاد این کشور در سال‌های گذشته آشنا شد.

    ماه رمضان در مقایسه با دیگر اعیاد و روزهای مهم در این کشور (همچون اعیاد چینی و هندی) فرصت طولانی تری برای شناخت بیشتر فرهنگ جامعه مالایی فراهم می آورد. علاوه بر سنت های مذهبی و اسلامی که در مساجد می توان نظاره گر آن بود، ماه مبارک رمضان ماهی برای در کنار هم بودن خانواده در این کشور هم به شمار می رود.

    اهمیت در کنار خانواده بودن و همگام به مسجد رفتن و یا صرف افطار جمعی را می توان در تمام طول ماه رمضان در خیابان ها، مساجد و حتی رستوارن های مالزی مشاهده کرد.

    می توان گفت رمضان در مالزی علاوه بر پررونق شدن رنگ، نور و شادی، ماهی برای تجدید پیوندهای خانوادگی است. کارمندان ادارات دولتی مالزی در این روزها با ساعات کاری کمتری روبرو هستند و تلاش می کنند ساعات بیشتری را در کنار خانواده گذرانده و یا در مساجد حضور یابند.

    مالزی در روزهای ماه مبارک رمضان و با نزدیک شدن ساعات اذان مغرب و افطار چهره دیگری به خود می گیرد. در این ایام دیگر از ترافیک سنگین خیابان ها در شبانگاه و هنگام افطار به ویژه در کوالالامپور پایتخت مالزی خبری نیست.

    خواندن قرآن، آموزش قرآن و حفظ قرآن نیز برای هرمالایی مسلمان در ایام رمضان، فریضه است و ترک شدنی نیست.

    انگار همه مهربان تر شده اند و نوعی احساس نزدیکی بین مسلمانان و حتی غیر مسلمان حاکم است.

    در طول روز تقریبا تمام رستوران‌های مربوط به مسلمانان تعطیل است، اگرچه الزامی برای این کار نیست و خوردن و آشامیدن در ملأ عام نیز منعی ندارد.

    اما رمضان بازارها از همه دی دیدنی‌تر هستند. از هر چند خانواده مالایی یک نفر در رمضان بازار میز و گاز و وسایل عرضه غذا گذاشته از سوی دولت و پلیس هم هیچ محدودیتی وجود ندارد.
    حتی پلیس به طور مرتب منطقه را کنترل می کند تا ترافیک و مشکل خاصی برای فروشندگان و خریداران به وجود نیاید.

    این بازارها تنها دو ساعت در روز فعالیت می کنند یعنی دو ساعت پیش از اذان تا هنگام اذان مغرب و همه نوع شیرینی جات و غذاهای مالایی به صورت تازه در محل تهیه و عرضه می شود.

    دقایقی قبل از اذان هم همه فروشندگان، مواد غذایی باقی مانده را جمع می‌کنند، اما میزها و گازها و صندلی ها همانجا کنار خیابان می‌مانند تا روز بعد.
    از جشن های رمضان نیز نمی توان غافل شد، این جشن ها که مرکز آنها در ایالات ترینگانو و کلانتان در شمال مالزی است به سوژه جذابی برای خبرنگاران و گردشگران خارجی به خصوص گردشگران مسلمان تبدیل شده است.
    جشن‌های خیابانی و پذیرایی های دیدنی هنگام افطار و برپایی مجالس سنتی و آئینی از جمله جذابیت‌های این جشن هاست.

    در اکثر مساجد مالزی هر شب سفره افطار برقرار است . با گفتن اذان مغرب مردم در مساجد با خرما و شربت روزه خود را افطار می کنند و در نماز مغرب شرکت می کنند و پس از نماز هم

    سفره افطار کامل شده است و از روزه داران با غذا پذیرایی می شود . بعد هم نماز عشا و نماز تروایح خوانده می شود که در بین آن هم پذیرایی مختصری انجام می شود .

    نکته جالب این است که علاوه بر مردمی که برای افطار می ایند و در نماز مغرب ؛ عشا و تروایح شرکت می کنند جمعیت بیشتری برای شرکت در نماز بعد از افطاری می ایند بدین معنی که نماز گزاران نماز تروایح و عشا خیلی بیشتر از افطار کنند گان است ؛ امری که در بین ما ایرانیها کاملا بر عکس است یعنی در موقع سفره همه هستند و بعد اکثرا می روند.

    از دیگر رسوم مسلمانان این کشور برگزاری نماز «تراویح» است که این نماز را مسلمانان سنی در شب های ماه رمضان پس از نماز عشا به جماعت می‌خوانند. این نماز بیست رکعت است و در بین اهل سنت رسم است که هر شب یک جزء قرآن را در این نمازها تلاوت کنند تا در پایان ماه رمضان قرآن ختم شود.

    همزمان با اغاز ماه رمضان، جشنواره ویژه برای جذب گردشگران عرب در این کشور برگزار می شود. این جشنواره که با انواع مسابقات مهیج و اعطای اجوایز ارزشمند به برندگان همراه است، بخشی از تلاش‌های دولت مالزی برای جذب گردشگران عرب بیشتر به این کشور به حساب می آید. بیشتر گردشگران عرب این کشور از کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس، بویژه کشورهای «عربستان سعودی» و «امارات متحده عربی» هستند.

    در ماه رمضان اغلب رستوران‌ها تعطیل هستند، بعضی رستوران‌ها هم برای پذیرایی از غیر مسلمانان باز هستند.مک دونالد در این ماه در تمام ساعات باز بوده البته ساعات کار آن به شدت افزایش پیدا کرده و سحر را هم شامل می‌شود .برگرهای مک دونالد که در مالزی محبوبیت زیادی دارد در بسیاری از خانواده‌ها به عنوان مشوق برای سحری خوردن و فراموشی خواب کودکان در این ماه به کار می‌رود، طوری که در زمان سحر جای سوزن انداختن نیز پیدا نمی‌شود. خوردن غذا در ساعات روزه برای مسلمانان ممنوع است. چهره مالایی‌های مسلمان کاملا به لحاظ ظاهر مشخص می باشد و جالب است که بدانید در این ماه مرد های مسلمان مالایی در طول روز حق ندارند برای خرید غذا حتی برای بردن آن به منزل وارد مراکز عرضه غذا شوند . در این ماه زنان فقط زنان مسلمان برای خرید به این مراکز مراجعه می کنند و آین آزادی برای این است که تصور می شود مادران برای خرید غذا به فرزندان کوچکشان وارد این مراکز می‌شوند.

    در طول ماه مبارک رمضان در مالزی می‌توان شاهد رونق سنت‌های اقوام غیرمالایی ها از جمله اقلیت هندی هم بود. مسلمانان در محله های هندی نشین این کشور رسیدن ماه رمضان را به شیوه ای رنگین تر از دیگر نقاط دنیا برگزار می کنند. بازار گرم خرید و فروش غذا، لباس های رنگین و دسته های زیبا و خوش عطر گل ها که بخشی از سنت های زیبای اقوام هندی است، هر بیننده ای را به وجد می آورد و این مراکز به محلی برای تجمع مسلمانان تبدیل می شود.

    هفدهم ماه مبارک رمضان به عنوان روز نزول قرآن کریم تعطیل است.

    بین اندیشمندان علوم اسلامی در باره شب نزول قرآن اختلاف نظر وجود دارد، اما همه معتقدند قرآن در شب قدر نازل شده، منتها اختلاف نظر آنها در باره شب قدر است.

    عده ای می گویند شب قدر، شب هفدهم ماه رمضان است چرا که یوم الفرقان در آیه ۴۱ سوره انفال مربوط به جنگ بدر است و جنگ بدر نیز در همین روز از ماه رمضان، اتفاق افتاده است.

    هفدهمین روز ماه مبارک رمضان نیز از ایام خاص در این کشور جنوب شرق آسیا است که به عنوان شب قدر و نزول قرآن درنظر گرفته شده و دولت سازمان های دولتی را در ۷ ایالت و شهرهای فدرال تعطیل می کند.

    مسلمانان مالزی در این روز با برپایی مراسم خاص ضمن ابراز احترام به ساحت قرآن کریم، مراتب سپاس خود از پروردگار متعال را به علت نزول این کتاب آسمانی ابراز می‌ کنند.

    در روزهای پایانی ماه رمضان نیز اغلب مردم این کشور عزم سفر می کنند و روزهای مقارن با عید سعید فطر خیابان های شهرهای بزرگ خلوت ترین روزهای خود را به چشم می بیند.

    همزمان با نزدیک شدن عید فطر و تعطیلات طولانی مدت آن در مالزی بازار آتش بازی ها گرم تر می شود و صدای ترقه با نوای شادی کودکان به هم می آمیزد و روزهای رنگین تری را رقم می زند.

    عید فطر در مالزی همراه با سنت های ویژه و خاصی است و مسلمانان، از دولتمردان تا مردم عادی کوچه و خیابان ، همزمان با آغاز جشن های عید فطر با پذیرایی از دوستان و آشنایان این روزهای فرخنده را جشن می گیرند.

    سنت پذیرایی از مهمان در روز عید فطر حتی تا یک ماه بعد از این روز برقرار است و شاید زیباترین بخش آن پذیرایی مسلمانان مالزیایی از همه کسانی است که بر خوان نعمت خداوند در خانه آنها می نشینند، اعم از دوستان، اقوام، آشنایان و حتی کسانی که نمی شناسند.

    از همان اول ماه مبارک رمضان همگی برای عید فطر نقشه می‌کشند تا به خانه کدام وزیر بروند و چه بپوشند. روز عید فطر درب خانه وزرای مسلمان دولت و نخست وزیر به روی همه باز است و از صبح پس از ادای نماز عید تا شام مردم به دیدن دولتمردان خود می‌روند و البته منعی هم برای هیچکس وجود ندارد، گویا پذیرایی نیز در حد نهایت صورت می‌گیرد.

    مردم این کشور متناسب با بافت فرهنگی و سنتی خود آداب و رسوم خاص خود در این ماه مبارک را دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

    ۱- زنان این کشور قبل از ماه رمضان چیزی شبیه به رسم خانه تکانی ایرانیان دارند.

    ۲- در مراسمی سنتی خانواده‌ها به مساجد می آیند و آن را غبارروبی و نظافت می کنند. این مراسم با پخش شیرینی هایی سنتی همراه است.

    ۳- در شب ۲۹ ماه شعبان به خصوص در روستاها، برخی از افراد به منظور رؤیت هلال ماه رمضان از خانه خارج می شوند و پس از اینکه ماه رمضان از طریق رسانه های گروهی اعلام شد، مسلمانان شاد و خوشحال می شوند و به یکدیگر تبریک می گویند.

    ۴- با آغاز ماه مبارک رمضان خیابانهای اصلی شهر با ریسه ها و چراغهای رنگی برقی مزین می شوند و در محله های تجاری پرچم هایی برافراشته می شود که در آن آغاز ماه مبارک رمضان را تبریک می گویند. تمام مساجد این کشور در طول شب چراغانی است و طنین آغاز ماه مبارک رمضان از مساجد این کشور شنیده می شود. در روستاها نیز مسلمانان در مساجد جمع می شوند و به یکدیگر تبریک می‌گویند و بر طبل‌های بزرگ می‌نوازند.

    ۵- مساجد مالزی در طول شب‌ها و روزهای ماه مبارک رمضان باز هستند و بر خلاف دیگر ایام سال که ممکن است درب آنها بسته شود، اصلا بسته نمی شوند.

    ۶- با نزدیک شدن به اذان مغرب همه مردم از کوچک و بزرگ در مساجد نزدیک خانه های خود جمع می شوند و زنان نیز برای افطار غذاهایی را مهیا می کنند. پس از اینکه مردان در مساجد نوشیدنی و خرما خوردند و نماز مغرب را ادا کردند، به خانه های خود باز می گردند تا به همراه خانواده خود افطار کنند. سپس برای ادای نماز عشا و تراویح مجددا به مساجد می آیند. پس از ادای نماز به خواندن قرآن به صورت گروهی یا انفرادی اقدام می کنند و هنگام استراحت میوه و حلوا می خورند. پس از اینکه نماز تراویح به پایان رسید، مجالس ختم قرآن و دروس شرعی برگزار می شود که تا نیمه های شب ادامه دارد.

    ۷- مساجد مالزی در طول شبها و روزهای ماه مبارک رمضان باز هستند و بر خلاف دیگر ایام سال که ممکن است در آنها بسته شوند اصلا بسته نمی شوند تا مسلمانان بتوانند به ادای فریضه نماز شب و عبادات فردی بپردازند.

    ۸- در ماه مبارک رمضان مساجد مالزی مملو از نمازگزاران است که پس از نماز صبح دروس دینی و موعظه های اسلامی را گوش می دهند و این دروس تا چند ساعت ادامه دارد، سپس بر سر کارهای خود می روند . در واقع آنها پس از سحری نمی خوابند و فعالیتهای خود را ادامه می دهند.

    ۹- غذاهای مسلمانان مالزی در ماه مبارک رمضان برنج به همراه گوشت یا مرغ است. آنها با غذای سحری نوشیدنی خاصی به نام “کولاک” را می نوشند که عطش را برطرف می کند و به آنها توانایی و قوت خاصی می دهد.

    ۱۰- “سحرگو” عنوان کسی است که مردم را برای خوردن سحری از خواب بیدار می کند. این افراد هنوز هم در روستاها و شهرهای مالزی همزمان با ماه مبارک رمضان پیدا می شود.

    ۱۱- با نزدیک شدن به عید سعید فطر برخی از فارغ التحصیلان مدارس و آموزشگاههای دینی به منظور جمع آوری زکات به مساجد می آیند و بعد از جمع آوری زکات آنها را میان نیازمندان و فقرا تقسیم می کنند. برخی از خیرین لباسهای جدیدی تهیه کرده و همراه با حلواهای عید به فقرا و نیازمندان هدیه می دهند.

    ۱۲- در مالزی، عید فطر بیشتر به نام‌های “هری رایا” و یا “عیدالفطری ” خوانده می‌شود. هری رایا در لغت به معنی « روز جشن» است؛ و برای اشاره به عیدهای اسلامی چون عید فطر و عید قربان به کار می‌رود.

    ۱۳- معمولاً در شب پیش از عید فطر، خانواده‌های مالایی، به ویژه زنان خانه دار به تهیه غذاها و شیرینی‌های سنتی مخصوص این عید می‌پردازند. از مهم‌ترین این غذاها، رندانگ است که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست می‌شود. دیگر غذای سنتی مخصوص عید فطر، کتوفات است که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می‌شود.

    ۱۴- در فرهنگ مالزی، شب بیست و هفتم ماه رمضان “توجوه لیکور “خوانده می‌شود که به معنی عدد بیست و هفت است. در طی این شب ، مردم مالزی با روشن کردن شمع‌ها و چراغ‌های نفتی(که پلیته نامیده می‌شود) در جلوی خانه‌ها و آذین بندی و چراغانی کردن خیابان‌ها به استقبال عید فطر می‌روند. این سنت از این باور سنتی مالایی‌ها سرچشمه می‌گرفت که درشب قدر، فرشتگان و روح القدس در خانه‌هایی که در آن نور وجود دارد، فرود می‌آیند. البته امروزه چنین باوری وجود ندارد و روشن کردن چراغ‌های نفتی صرفاً جنبه تزیینی دارد.
    پس از نماز عید فطر زیارت اهل قبور مرسوم است. در زمان زیارت قبور، سوره یس از قرآن را می خوانند و برای آرامش روح مردگان دعا می‌کنند

    ۱۵- نخست وزیر مالزی هم در روز اول عید فطر معمولاً بارعام می‌گیرد و مردم می‌توانند برای عرض تبریک به خانه او بروند؛ این مراسم در شهر پوتراجایا برگزار می‌شود و بیش از صد هزار نفر در این ضیافت شرکت می کنند.

    ۱۶- آتشبازی در شب‌های عید فطر مرسوم است؛ البته برای آتش بازی محدودیت‌های قانونی وجود دارد، اما مواد آتش بازی به طور غیرقانونی از بازارسیاه خریده می‌شود؛ با وجود ممنوعیت آتشبازی، این مراسم به ویژه در بین بچه‌های مالایی از محبوبیت برخوردار است. آتشبازی از روزهای آخر ماه رمضان شروع شده و تا یک هفته پس از پایان ماه رمضان نیز ادامه دارد.

    ۱۷- در کشور مالزی عید فطر علاوه بر پایان ماه رمضان آغاز سال نو نیز محسوب می شود. مسلمانان این کشور عید فطر را به مدت حداقل یک هفته جشن می گیرند و در این مدت به دید و بازدید یکدیگر رفته و با سفره های متنوع و شیرینی های سنتی از یکدیگر پذیرایی می کنند. ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻣﺎﻟﺰﯼ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻋﯿﺪ ﺳﻌﯿﺪ ﻓﻄﺮﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﺍﺳﺖ.

    ۱۸- با به نمیه رسیدن ماه رمضان، مسلمانان مالزی خود را برای پرداخت زکات تا قبل از فرارسیدن هری رایا (عید فطر) آماده می کنند. مسلمانان مالزی به طور سنتی زکات اموال خود را در ماه رمضان و قبل از عید فطر پرداخت می کنند. دولت مالزی به منظور تسهیل پرداخت زکات از سوی مردم در بیشتر اماکن عمومی از جمله بازارهای رمضان کانترهای دریافت زکات راه اندازی می کند.

    ۱۹- نمایندگان شورای دولتی رصد ماه در مالزی مسئولیت رصد و روئت هلال ماه را در ۲۹ نقطه مختلف این کشور برعهده دارند. آنها براساس محاسبات دقیق نجومی و مشاهدات تجربی، زمان دقیق شروع ماه مبارک را اعلام می کنند.

    ۲۰- با توجه به اینکه در این کشور غیر مسلمانانی هم زندگی می کنند، اما آنها حرمت مسلمانان را نگاه می دارند و در این ایام در اماکن عمومی از خوردن پرهیز کرده و حتی در برخی از فعالیتهای دینی و تفریحی آنها شرکت می کنند .

    ۲۱- مساجد مالزی در طول شبها و روزهای ماه مبارک رمضان باز هستند و بر خلاف دیگر ایام سال که ممکن است درب آنها بسته شود، اصلا بسته نمی شوند.

    ۲۲- با آغاز ماه مبارک رمضان خیابانهای اصلی شهر با ریسه ها و چراغهای رنگی برقی مزین می شوند و در محله های تجاری پرچمهایی برافراشته می شود که در آن آغاز ماه مبارک رمضان را تبریک می گویند. تمام مساجد این کشور در طول شب چراغانی است و طنین آغاز ماه مبارک رمضان از مساجد این کشور شنیده می شود. در روستاها نیز مسلمانان در مساجد جمع می شوند و به یکدیگر تبریک می گویند و بر طبلهای بزرگ می نوازند.

    ۲۳- بازار ماه رمضان به عنوان یک منبع جذب توریست مورد توجه فعالان توریسم مالزی قرار دارد.

    ۲۴- با نزدیک شدن به اذان مغرب همه مردم از کوچک و بزرگ در مساجد نزدیک خانه های خود جمع می شوند و زنان نیز برای افطار غذاهایی را مهیا می کنند. پس از اینکه مردان در مساجد نوشیدنی و خرما خوردند و نماز مغرب را ادا کردند، به خانه های خود باز می گردند تا به همراه خانواده خود افطار کنند. سپس برای ادای نماز عشا و تراویح مجددا به مساجد می آیند. پس از ادای نماز به خواندن قرآن به صورت گروهی یا انفرادی اقدام می کنند و هنگام استراحت میوه و حلوا می خورند. پس از اینکه نماز تراویح به پایان رسید، مجالس ختم قرآن و دروس شرعی برگزار می شود که تا نیمه های شب ادامه دارد.

    ۲۵- ماه رمضان نه تنها برای مسلمانان حامل برکات و عطایای بسیار است، نودینان و تازه مسلمان شده های مالزی نیز از این ماه پر فیض بی بهره نیستند. “فرض عین” کلاس آموزش قرائت قرآن که در لنکاوی مالزی برقرار می شود، وابسته به سازمان خیریه مسلمانان مالزی در شعبه لنکاوی است که همه ساله شاهد نودینان و نومسلمانان از کشورهای مختلف دنیا می باشد.
    مسئولین این برنامه با اشاره به تصمیم‌هایی که برای رفاه و انگیزه‌ی بیشتر این افراد در نظر گرفته شده است اعلام می کنند به افراد بالای ۱۸ سال مبلغ ۱۵۰۰رینگت، بین ۷ تا ۱۷ سال مبلغ ۱۰۰۰ رینگت و کودکان زیر ۶ سال مبلغ ۵۰۰رینگت اعطا می کنند.

    ۲۶- ﯾﮑﯽ ﺍﺯ آﺩﺍﺏ ﺍﺻﻠﯽ ﻣﺎﻟﺰﯾﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﻣﻀﺎﻥ، ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺭﻭﺯ ﻋﯿﺪ ﺳﻌﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ آﻥ “ﺳﻔﺮﻩ ﺑﺎﺯ” ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ. ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻣﺎﻟﺰﯼ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻋﯿﺪ ﺳﻌﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺘﻤﮑﻦ ﺑﻪ ﻭﯾژﻪ ﻣﺴﻮﻭﻟﺎﻥ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﯾﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺳﻔﺮﻩ ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﭘﻬﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ آﻧﺠﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﻏﺬﺍ ﺗﻨﺎﻭﻝ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺣﻀﻮﺭ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﻨﺪ ﺑﺎ ﻣﺴﻮﻭﻟﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﯾﺮ ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺴﺎﯾﻠﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺎ آﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ.

    ۲۷- ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﺭﺯ ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺎﻟﺰﯼ ﮐﻪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺳﻨﺖ ﺩﯾﺮﯾﻨﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺤﻠﯽ “ﭘﺎﺳﺎﺭ ﻣﺎﻟﺎﻡ” ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﻩ ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﮔﻮﺷﻪ ﻭ ﮐﻨﺎﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻓﻄﺎﺭ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﺎﯼ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻏﺬﺍ، ﻣﯿﻮﻩ ﻭ ﺷﯿﺮﯾﻨی های ﺳﻨﺘﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺎﻟﺰﯾﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎ ﺍﻓﻄﺎﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺍﻓﻄﺎﺭﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﺎ ﺗﻬﯿﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ.

    ۲۸- در این ماه مردان لباس محلی خود را پوشیده و بر سرشان نیز کلاههای مخصوص مستطیل شکلی قرار می دهند. زنان نیز لباسهای خاصی بر تن می کنند و بر سرشان نیز روسری سنتی می گذارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.