حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3671 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
عید سعید فطر؛ بهترین زمان برای تقویت صله رحم
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت: 6:19
  • شناسه : 6422
    بازدید 6
    2

     دو تن از اساتید حوزه با تاکید بر این که فرارسیدن عید سعید فطر، بهترین زمان برای تقویت صله رحم است، خواستار توجه جدی مردم و خانواده ها به این سنت حسنه اسلامی شدند. به گزارش خبرگزاری «حوزه»، طی سالیان اخیر و به موازات رشد عرصه های تکنولوژیکی جامعه، یکی از مشکلات و بلاهایی که […]

    پ
    پ

     دو تن از اساتید حوزه با تاکید بر این که فرارسیدن عید سعید فطر، بهترین زمان برای تقویت صله رحم است، خواستار توجه جدی مردم و خانواده ها به این سنت حسنه اسلامی شدند.

    به گزارش خبرگزاری «حوزه»، طی سالیان اخیر و به موازات رشد عرصه های تکنولوژیکی جامعه، یکی از مشکلات و بلاهایی که زندگی مدرن ماشینی بر سر بشر امروز آورده آن است که مردمان جامعه را بیش از هر زمانی از یکدیگر دور ساخته و به خصوص این فترت و جدایی، متاسفانه در حلقه خویشان و بستگان مشهودتر و محسوس تر بوده است.

    این حقیقت تلخ در حالی است که دین و آیین ما بر مساله ارتباط با خویشاوندان و انجام صله رحم به بهانه ها و مناسبت های مختلف ، تاکید وافری دارد به طوری که اهتمام بدان را موجب نزول رحمت الهی در بُعد معنوی و نیز طول عمر در بُعد مادی برشمرده است.

    شاید بسیاری از ما این حدیث معروف از پیامبراکرم(ص) را شنیده باشیم که فرموده‌اند: “صلوا ارحامکم؛ صله رحم انجام دهید”، اما به راستی جای این سوال و دغدغه است که چرا این سنت پسندیده اسلامی در طول این سال ها کمرنگ و کمرنگ تر شده است؟!

    در پیش بودن تعطیلات عید فطر پس از یک ماه روزه داری مجاهدانه در گرم ترین فصل سال ، فرصت بسیار مناسبی است تا دست کم برای چند روزی به احیای این سنت و توصیه مؤکد دینی روی بیاوریم.

    دل از کینه و کدورت بشوییم

    نکته ای که حجت الاسلام و المسلمین علی اسلامی از اساتید حوزه و عضو خبرگان رهبری نیز بدان اشاره داشته و با بیان این که عید سعید فطر بهترین فرصت برای تقویت صله رحم و رفع کدورت ها و کینه ها در جامعه به خصوص در میان گروه اقوام و خویشان است ، می گوید: بکوشیم در پایان ماه مبارک رمضان، دستاوردهای معنوی ارزشمندی که به دست آورده ایم را کماکان در وجود خود نگه داریم تا این برکات و الطاف خداوندی همواره در زندگی‌مان و در طول سال تداوم داشته باشد و از آن ها به نحو احسن بهره مند شویم.

    تقویت صله رحم را در دستور کار قرار دهیم

    وی می افزاید: از جمله این برکات و دستاوردها همین است که اگر در گذشته کمتر به دیدار با اقوام و دوستان به خصوص بزرگترهای فامیل می رفتیم پس از این ماه مبارک رمضان رویه مان را اصلاح کرده و خیلی زود به دیدن یکدیگر برویم.

    صله رحم؛ عامل وفور نعمت های الهی

    این استاد حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به فرمایشی از امیرالمومنین علی(ع) مبنی بر این که « صله رحم نعمت ها را فراوان مى کند و سختى ها را از بین مى برد»، اظهار می دارد: یکی از عوامل و زمینه سازهای توفیق دنیوی و اُخروی همین مساله صله رحم و کمک به افراد محتاج به خصوص در حلقه گروه خویشاوندان است که امید است همه مومنین و مومنات در همه ایام سال به ویژه تعطیلات عید سعید فطر بدان اهتمام ورزند.

    عید بازگشت به فطرت

    حجت الاسلام رضا جوادی نژاد از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم نیز با بیان این که عید سعید فطر، جشن بزرگ بازگشت به فطرت الهی است، خاطرنشان می کند: یکی از مصادیق بارز بازگشت به فطرت اصیل ما انسان ها این است که راه و رسم دید و بازدیدهای خداپسندانه و صله رحم را احیا کرده و دیگران را نیز به این امر مهم و مقدس سفارش و توصیه کنیم.

    فرمایش گهربار صادق آل محمد(ص)

    وی با اشاره به این که اهل بیت(ع) همواره شیعیان و محبین را به این مساله دعوت کرده اند، می گوید: امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند: « صله رحم حساب روز قیامت را آسان مى کند و سبب فراموش شدن مرگ مى گردد و انسان را از مُردن بد حفظ مى کند».

    برکات مادی و معنوی صله رحم از نگاه پیامبر(ص)

    این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین اضافه می کند: حضرت رسول(ص) نیز در همین رابطه می فرمایند:« هر کس درماه رمضان صله رحم به جا بیاورد،خداوند درروز قیامت، رحمت خود را شامل حالش مى گرداند  و هرکس قطع رحم کند،خداوند در روز قیامت رحمت خود را از او قطع خواهدکرد. هرکس مى خواهد رزق و روزی او زیاد گردد و عمرش طولانی شود، پس باید حتماً صله رحم را به جا بیاورد.»

    با صله رحم، زکات رفاه و آسایش خود را بپردازیم

    وی در ادامه صحبت های خود با بیان این که از نگاه امام علی (ع) زکاتِ رفاه، نیکى با همسایگان و اهتمام به انجام صله رحم است، تصریح می کند: برخی فکر می کنند که به دلیل مشغله های کاری و تامین معیشتی خود چندان وقتی برای انجام صله رحم ندارند و حال آن که با عنایت به این فرمایش مولای متقیان خود متوجه می شویم که اساساً تامین رفاه معیشتی نه تنها نباید ما را از صله رحم دور کند بلکه برعکس باید با توجه جدی به آن، زکات رفاه و آسایش خود را در زندگی پرداخت کنیم تا بدین وسیله همیشه مورد عنایات و رحمت خاص پروردگار عالم باشیم.

    انجام صله رحم، فقیر و غنی ندارد!

    حجت الاسلام جوادی نژاد ادامه می دهد: از سویی متاسفانه عده ای به غلط فکر کنند که این همه اصرار و تأکید درباره صله رحم مخصوص کسانی است که تمکّن مالی دارند و از ثروت زیادی برخوردارند و می توانند به نزدیکان خود کمک کنند، امّا آنهایی که از نظر مالی در مضیقه اند و توان رسیدگی و مساعدت به دیگران را ندارند صله رحم برایشان لازم نیست و حال آن که تاکید اسلام و اهل بیت(ع) بر این موضوع اختصاص به هیچ قشر با طبقه درآمدی خاصی ندارد.

    صله رحم را بجای آوریم ولو با احوالپرسی ساده

    وی در خاتمه سخنان خود می گوید: اساساً نگاهی به آموزه های دینی به ما می گوید که حتی با دادن یک لیوان آب و آزار نرساندن به خویشاوندان و نیز سلام کردن به یکدیگر و دید و بازدیدهای ساده و به دور از تشریفات و چشم و هم چشمی های رایج ، می توان به این توصیه و دستور موکد خدای متعال، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) جامه عمل پوشانید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.