حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3671 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
سریال های تلویزیون در ماه مبارک رمضان ۱۳۹۷
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت: 14:57
  • شناسه : 7530
    بازدید 4
    0

    فرا رسیدن ماه مبارک رمضان هرسال صرف‌نظر از آن که حال ‌و ‌هوای شهر را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، هنرمندان خاصه آن دسته که دست‌اندرکار ساخت برنامه‌های تلویزیونی هستند را تشویق می‌کند تا برنامه‌های تازه‌ای متناسب با این ماه مبارک ارائه کنند. چند سالی است ماه رمضان به‌نوعی شروع فصل تازه‌ای در تلویزیون به شمارمی‌رود، […]

    پ
    پ

    فرا رسیدن ماه مبارک رمضان هرسال صرف‌نظر از آن که حال ‌و ‌هوای شهر را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، هنرمندان خاصه آن دسته که دست‌اندرکار ساخت برنامه‌های تلویزیونی هستند را تشویق می‌کند تا برنامه‌های تازه‌ای متناسب با این ماه مبارک ارائه کنند. چند سالی است ماه رمضان به‌نوعی شروع فصل تازه‌ای در تلویزیون به شمارمی‌رود، به‌طوری که کارگردانانی که تمایل دارند در این حوزه فعالیت داشته باشند تلاش می‌کنند به ساخت سریال‌هایی با مضامین مختلف بپردازند. برخی از زمان پخش سریال‌های تلویزیون در روزهای ماه رمضان به‌عنوان ساعات طلایی یاد می‌کنند، چراکه بر این باورند که ماه رمضان به فراخور ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند مخاطبان را دور سفره افطار گردآورد و از این رهگذر، آنها زمان بیشتری برای پرداختن به خانواده و صرف تماشای برنامه‌های تلویزیون می‌یابند.

    «دستت را به من بده»

    یکی از سریال‌هایی که قرار است در ماه مبارک رمضان امسال پخش شود «دستت را به من بده» نام دارد، کارگردانی این سریال را محمد‌مهدی عسگرپور، کارگردان نام‌آشنای تلویزیون به‌عهده دارد که در۳۷ قسمت ساخته شده و در ردیف یکی از پربازیگرترین مجموعه‌های تلویزیونی برای ماه رمضان به شمار می‌رود. ‌عسگرپور امسال بعد از چهار سال دوری از تلویزیون به سراغ ساخت این سریال رفته است. این کارگردان با اشاره به اینکه کار کردن با برخی شبکه‌ها در تلویزیون سخت است گفته است: «سیستم تصمیم‌گیری در برخی بخش‌های تلویزیون و شبکه‌ها به‌گونه‌ای است که کار کردن در آن خیلی سخت شده، این شبکه‌ها مولفه‌های خاص خود را در حین سریال‌سازی طلب می‌کنند که شاید در همه کارگردانان و سریال‌سازان چنین مولفه‌هایی وجود نداشته باشد یا اصلا آن کارگردان دغدغه پرداختن به این مولفه‌ها را نداشته باشد.» این کارگردان همچنین اشاره کرده است که فضای سریال تازه‌اش شباهت زیادی به کارنامه سریال سازی‌اش در سال‌های گذشته دارد. او تلاش کرده با تبعیت از دورنمایه‌هایی که به‌عنوان یک نویسنده و کارگردان، دغدغه آن را در ذهن داشته به ساخت سریال «دستت را به من بده» بپردازد.

    عسگرپور در تازه‌ترین سریال خود تلاش کرده تا ضمن ارائه تصویری از جایگاه خانواده در شرایط کنونی، به خرده‌روایت‌هایی حول این محور بپردازد. چندان که در سریال تلویزیونی «دستت را به من بده»، این کارگردان زندگی و ماجراهایی که برای چند خانواده رخ می‌دهد را مطرح می‌کند و فرازونشیب‌هایی که این چند خانواده طی می‌کنند را با مخاطب به چالش می‌کشد. این‌طور به نظر می‌رسد که کارگردان با ساخت این مجموعه تلویزیونی قصد دارد به مخاطب این پیام را برساند که مخدوش شدن اعتماد در بطن خانواده می‌تواند تبعات ناخوشایندی درپی داشته باشد. قرار است این سریال از شبکه سه سیما در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد.

    «سر دلبران»

    «سر دلبران» نیز یکی دیگر از سریال‌های تلویزیونی است که قرار است در ماه رمضان امسال روی آنتن برود. این سریال به نویسندگی حسین حسنی و کارگردانی محمدحسین لطیفی روند ساخت تقریبا طولانی را طی کرده است. پیش‌تر لطیفی درباره اینکه چرا ترجیح داده تا این سریال در یزد فیلمبرداری شود در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها به این مساله اشاره کرده بود که برای کارگردانی مثل او که پا را از ۵۰ سال هم فراتر گذاشته، آمدن به شهر دیگری برای سریال‌سازی، آن هم برای چندماه کار ساده‌ای نبود، ‌ضمن اینکه جمع کردن و هماهنگی تیمی که ممکن است به خاطر همین دوری، هر روز عصبی‌تر شود کار را سخت‌تر می‌کند. ‌او به دشواری‌های ساخت فیلم «روز سوم» نیز اشاره کرده و گفته بود: «شاید برای ساخت یک فیلم سینمایی که ممکن است مدت زمان فیلمبرداری‌اش دو سه ماه طول بکشد، ‌به فراخور قصه و لوکیشن فیلم چنین کاری بکنند، همان‌طور که برای فیلم «روز سوم» به آبادان رفتیم، ولی برای سریال‌سازی کمتر فیلمسازی است که راغب باشد چنین ریسکی بکند. اتفاقا قصه برای تهران نوشته شده بود، ‌ولی وقتی فیلمنامه را می‌خواندم، ‌احساس کردم که نمی‌شود این قصه را در فضای تهران تعریف کرد. ‌به گفته لطیفی تهران کاملا عوض شده، تهران بی‌هویت شده و حتی در محله‌های جنوب شهر و بافت قدیمی فعلی نمی‌توان جایی برای روایت چنین قصه‌هایی پیدا کرد، ‌در حالی که ما برای این قصه مسجد و محله‌هایی را می‌خواستیم که الان در تهران گم شده‌اند. اول هم تصمیم داشتیم شهرهایی مثل قزوین یا اصفهان را برای فیلمبرداری انتخاب کنیم ‌اما این شهرها هم با همین گرفتاری‌های معماری جدید، بافت سنتی و ایرانی خود را از دست داده‌اند. در نتیجه شهر یزد را به‌عنوان لوکیشن نهایی فیلمبرداری این سریال انتخاب کردیم.»

    «پدر»

    بهرنگ توفیقی نیز از دیگر کارگردانانی است که برای ماه رمضان امسال به ساخت سریال تازه‌ای با‌ عنوان «پدر» پرداخته است. نویسندگی فیلمنامه این سریال را نیز حامد عنقا به عهده داشت. «پدر» ماجرایی عاشقانه دارد و به روایت زندگی پسری به نام حامد می‌پردازد که در مواجهه با پدرش بر سر تصمیمی بر سر دو راهی قرار می‌گیرد و نمی‌داند باید کدام راه را برای رسیدن به مقصود خود طی کند. این قصه ممکن است کمی غیرمتعارف باشد. چون امتداد عشق این دختر و پسر بدون حضور یکی از آنها اتفاق می‌افتد. عنقا یکی از نویسندگان خوش‌قریحه است که تا به امروز فیلمنامه‌های قابل لمس با مضامین اجتماعی را به رشته تحریر درآورده، او ‌انگیزه‌اش نسبت به نگارش فیلمنامه «پدر» را مطرح کردن مساله عشق در زندگی امروز عنوان کرده است. این نویسنده اشاره می‌کند که در این سریال، صرف‌نظر از عشق و خانواده، مساله اختلاف طبقاتی که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات امرار معاش در جامعه بین افراد عمیق‌تر شده برایش درونمایه‌ای حائز اهمیت بوده، از این رو یکی دیگر از محورهای این سریال تلویزیونی پرداختن به ریشه‌های شکل‌گیری اختلاف طبقاتی و تاثیراتی است که روی افراد یک جامعه به‌ویژه جوانان می‌گذارد.

    «بچه مهندس»

    یکی دیگر از سریال‌هایی که قرار است در ماه مبارک رمضان امسال شاهد پخش آن از شبکه پنج سیما باشیم، سریالی با‌عنوان «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری است. «بچه مهندس» شاید در برخورد اول و به محض آنکه نام این سریال شنیده می‌شود، مفهومی طنزآمیز را به ذهن بیاورد، ولی این‌طور نیست و قصه به معضلات اجتماعی پهلو می‌زند، درواقع این سریال با طرح مسائل مبتلا به جامعه، تلاش می‌کند تصویری حقیقی مقابل دیدگان مخاطب از رهگذر ساخت چنین سریالی ارائه کند.

    از کارنامه سریال‌های ماه رمضان اینطور برمی‌آید که امسال جای سریال طنز در این میان خالی باشد، با این حال با توجه به تغییراتی که در ماه‌های اخیر در صداوسیما صورت گرفته بعید نیست دقیقه ۹۰ سریال طنز هم در کنداکتور برنامه ماه رمضان گنجانده شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.