حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
روزه‌داری منافاتی با ایام امتحانات ندارد
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت: 9:52
  • شناسه : 9149
    بازدید 13
    1

    با شروع خردادماه و فصل گرما امتحانات آغاز می‌شود و دانش‌آموزان باید آزمون دروس آموخته‌شده طی سال تحصیلی را بگذرانند؛ در سال جاری آزمون روزه‌داری دل و زبان با ایام امتحانات تداخل دارد. ‌به گزارش ایسنا‌، این روزها مشاهده می‌شود که برخی از والدین نگران فرزندان خود در ایام ماه رمضان و امتحانات هستند و […]

    پ
    پ

    با شروع خردادماه و فصل گرما امتحانات آغاز می‌شود و دانش‌آموزان باید آزمون دروس آموخته‌شده طی سال تحصیلی را بگذرانند؛ در سال جاری آزمون روزه‌داری دل و زبان با ایام امتحانات تداخل دارد.

    ‌به گزارش ایسنا‌، این روزها مشاهده می‌شود که برخی از والدین نگران فرزندان خود در ایام ماه رمضان و امتحانات هستند و برخی نیز امتحان را دلیلی بر عدم روزه‌داری فرزندانشان می‌دانند.

    در این گزارش طی مصاحبه با متخصصان امر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

    ناهید یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، اظهار می‌کند: روزه یک اصل علمی ثابت‌شده است ما احکامی در دین مبین اسلام داریم که به‌مرور همه متوجه می‌شوند که پشتوانه علمی دارد و اگر در مورد فواید روزه جستجو کنیم، خواهیم دید که بسیاری از کشورها فواید روزه را اعلام کرده‌اند.

    وی ادامه می‌دهد: روزه خاص مسلمانان نیست و بسیاری از ادیان روزه را در دین خود دارند برای همین روزه را به‌عنوان یک راه برای سلامتی که منجر به سم‌زدایی بدن و استراحت دستگاه گوارش می‌شود در نظر می‌گیریم و به‌عنوان یک اصل کلی روزه منافاتی باوجود امتحانات ندارد.

    معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان می‌کند: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام امتحانات روزه‌داری دانش‌آموزان و دانشجویان منوط به یک سری مراقبت‌های قبل و حین روزه‌داری در این ماه است.

    وی عنوان می‌کند: مسلماً افرادی که قبل از ماه رمضان مبتلا به ‌اضافه وزن بوده‌اند که روی کم‌خونی تأثیر می‌گذارد و یا اینکه تحرک بدنی مناسب نداشتند ضمن روزه‌داری در ماه رمضان با مقداری تحرک بدنی و فعالیت بیشتر دچار بی‌حالی می‌شوند که‌این افراد باید قبل از ماه رمضان سبک زندگی را به سمت کم خوردن ولی متنوع و متعادل خوردن سوق می‌دادند تا کمی شرایط بدنی خود را در ماه رمضان وفق دهند.

    به گزارش ایسنا، مادران در تغذیه دانش‌آموزان، دانشجویان و کنکوری‌ها نقش بسزایی دارند چراکه مواد غذایی موجود در سحر و افطار باید متناسب با فصل و ایام روزه‌داری باشد تا علاوه بر آن فرزندان بتوانند بهتر خود را برای امتحانات آماده کنند.

    عطیه رزازی، کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به تغذیه کنکوری‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان در ماه مبارک رمضان اظهار می‌کند: یکی از اصلی‌ترین سوخت‌های مغز گلوکز است و این گلوکز باید از طریق مواد غذایی به بدن برسد.

    وی می‌افزاید: در زمان‌های موقتی که بدن قادر به دریافت مواد غذایی نیست (روزه‌داری) مغز گلوکز موردنیاز را از ذخایر بدن تأمین می‌کند و نباید نگران تأمین آن باشیم، چراکه بدن با مکانیسم‌هایی که دارد می‌تواند حتی از چربی‌های ذخیره‌شده سوخت مغز را تأمین کند.

    لیموترش تازه و خاکشیر، آب بیشتری را در بدن نگه می‌دارند

    رزازی با اشاره به اینکه یک سری مایعات همانند لیموترش تازه و خاکشیر، آب بیشتری را در بدن نگه می‌دارند، مطرح می‌کند: به دانش‌آموزان و دانشجویان توصیه می‌کنیم در ایام ماه مبارک رمضان در طول روز حداقل زمان ممکن را بیرون از منزل و در معرض نور مستقیم خورشید باشند، چراکه آب بدنشان را ازدست‌داده و دچار بی‌حالی می‌شوند.

    وی اضافه می‌کند: در فاصله افطار تا سحر نیز باید از مایعات استفاده کنند، البته مایعاتی که قند آن سریع دفع نشوند قند بسیاری از شربت‌هایی که خانواده‌ها درست می‌کنند سریع دفع می‌شود اگر در فاصله افطار تا سحر از شربتی مانند شیره انگور درست شود و داخل آن خاکشیر، تخم شربتی ریخته شود این سه ماده منجر می‌شود که بدن طراوت و نشاطی که به علت آبی که در بدن حفظ می‌کند داشته باشد.

    به گزارش ایسنا، مادران خانواده در تغذیه فرزندان نقش بسزایی دارند چراکه با طبخ غذاها می‌توانند به حفظ نشاط خانواده در ایام ماه رمضان کمک کنند.

    یزدی نیز با اشاره به اینکه خانواده‌ها با مشاوران تغذیه مشورت کنند، می‌گوید: بسته به شرایط جسمی از قبیل وزن، قد و سن فرد و توجه به حجم کاری که انجام می‌دهد باید تصمیم گرفته شود.

    وی بابیان اینکه روزه‌داری و توان روزه‌داری به‌ظاهر افراد نیست، افزود: خانواده‌ها در فصل امتحانات باید حمایت‌های جسمانی، روانی، تغذیه‌ای و استراحت فرزندان خود را در فصل امتحانات مدنظر قرار دهند و اگر همه این موارد رعایت شود فرزندان می‌توانند روزه‌بگیرند.

    رزازی ضمن اشاره به گروه‌های مواد غذایی که باید در رژیم غذایی نوجوانان و جوانان گنجانده شود، خاطرنشان می‌کند: گروه‌های اصلی مواد غذایی همانند نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه و سبزیجات و پروتئین‌ها باید در جیره غذایی این افراد به میزان متعادل در نظر گرفته شود.

    این کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح می‌کند: به‌جای قندهای ساده از کربوهیدرات‌های پیچیده همانند نان، برنج و لبنیات و سبزیجات استفاده کنیم، زیرا علاوه بر اینکه ذخایر قندی را به‌تدریج آزاد می‌کند موجب می‌شود آب بدن دیرتر از بین برود.

    رزازی می‌افزاید: توصیه می‌کنیم کنکوری‌ها از خوردن هویج، کدوسبز، ساقه کرفس و سبزیجات دیگر که سوخت‌وساز بدن را به تعادل می‌رسانند، غافل نشوند.

    صبح تا ظهر و عصر تا غروب زمان مناسبی برای مطالعه است

    به گزارش ایسنا، حال با رعایت کردن نکات تغذیه‌ای این سؤال در ذهن تراوش می‌کند که دانش‌آموزان، دانشجویان و کنکوری‌های روزه‌دار در چه زمانی می‌توانند مطالعه کنند تا بازدهی بیشتری داشته باشند.

    یزدی در این خصوص عنوان می‌کند: معمولاً در ساعات صبح استراحت کوتاهی بعد از سحر می‌شود و افراد هنگام بیدار شدن دارای نشاط خاصی هستند و آن زمان مناسبی برای درس خواندن است.

    وی می‌افزاید: زمان بی‌حالی که معمولاً برای افراد اتفاق می‌افتد در فاصله ظهر تا بعدازظهر است و روزه‌داران معمولاً عصر حالشان رو به بهبودی می‌رود. خود فرد می‌تواند تشخیص دهد که این ساعت برای خودش چه ساعتی است و معمولاً صبح تا ظهر و عصر تا غروب زمان مناسبی برای مطالعه است.

    به گزارش ایسنا، با توجه به نظرات کارشناسان، روزه‌داری منافاتی با ایام امتحانات ندارد ولی والدین نقش بسزایی در کمک فرزندان به روزه‌داری دارند؛ مادران می‌توانند با تهیه غذای مناسب و ایجاد محیطی آرام برای مطالعه آنان به روزه‌داری فرزندان در ایام امتحانات و بهره بردن از فیوضات این ماه کمک کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.