حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3660 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
در تفسیر سوره احزاب مطرح شد؛ اثرات توکل بر خدا
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: 22:54
  • شناسه : 10203
    بازدید 8
    0

    نماینده ولی‎‌فقیه در لرستان با بیان این‌که توکل بر خدا سبب استقامت و مقاومت می‎شود، گفت: اولین اثر توکل این است که باعث قوت قلب و آرامش روحی و اطمینان قلبی انسان می‎شود و دومین اثر توکل اعتماد به نفس است. آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد شب گذشته، ۲۰ […]

    پ
    پ

    نماینده ولی‎‌فقیه در لرستان با بیان این‌که توکل بر خدا سبب استقامت و مقاومت می‎شود، گفت: اولین اثر توکل این است که باعث قوت قلب و آرامش روحی و اطمینان قلبی انسان می‎شود و دومین اثر توکل اعتماد به نفس است.
    آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد شب گذشته، ۲۰ اردیبهشت‌ماه در برنامه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان در مسجد بعثت خرم‎آباد در رابطه‌ با اثرات توکل بر خدا به آیه نخست سوره احزاب با این مضمون «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا(۱)، وَاتَّبِعْ مَا یُوحَیٰ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا (۲)، وَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِوَکَفَیٰ بِاللَّهِ وَکِیلً» گفت: خداوند متعال برای هدایت انسان دستور به توکل داده است، توکل چند اثر دارد؛ اولین اثر توکل این است که باعث قوت قلب انسان است و انسان آرامش روحی و اطمینان قلبی پیدا می‌کند.
    وی با بیان این‌که دومین اثر توکل اعتماد به نفس است، افزود: با توکل انسان باورش می‌آید که می‌تواند این کار را بکند کمااینکه فراهم شدن اسباب موفقیت نتیجه توکل بر خدا است.
    نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که خداوند سبب‌ساز است و رحمتش واسعه است، ادامه داد: ما باید توکل خودمان بر خدا را قوی کنیم. اگر در کاری گره افتاده است توکل بر خدا کن این در حالی ‎است که مرحوم ملاصدرا که در قم زندگی می‌کرد، هرگاه مشکلی پیدا می‌کرد توکل بر خدا می‌کرد و می‌آمد حرم حضرت معصومه(س) را زیارت می‌کرد و مشکلش حل می‌شد و برای مشکلی که داشته است راه‌حل پیدا می‌کرد.
    آیت‌الله میرعمادی یادآور شد: توکل بر خدا سبب استقامت و مقاومت می‌شود. انسان وقتی توکل کرد سست نمی‌شود، وظیفه‌اش را انجام می‌دهد و بر خدا توکل می‌کند.

    مهم‌ترین عامل تقویت‌کننده عزم و اراده انسان
    وی با بیان این‌که از نظر قرآن‌کریم راه مقابله با مشکلات و فشارهای دشمن سه چیز است؛ راه‌‎حل اول توکل و اعتماد به خدای متعال است، توکل مهم‌ترین عامل تقویت‌کننده عزم و اراده انسان و مهم‌ترین راه مقابله با مشکلات است و باید ‌برابر فشار دشمن به خدا توکل کنیم.
    این مفسر قرآن‌ کریم با یادآوری این‌که آیات سوره احزاب راجع‌ به مسائل سیاسی و اجتماعی است و مسائل مربوط به حکومت اسلامی، ولایت و رهبری، جهاد و نظام خانوادگی و مسائل اخلاقی مربوط به اجتماع و خانواده در این سوره مطرح شده است، اظهار کرد: سوره احزاب اهمیت بسیار فوق‌العاده‌ای دارد چراکه زمانی نازل شد که پیامبر(ص) حکومتی تشکیل داد و نظامی در جامعه حاکم بود، پیامبر(ص) می‌بایست برخی آداب و رسوم را تقویت و برخی رسوم جاهلیت را از بین ببرد.
    وی افزود: در دوران جاهلیت مردم در فقر و فلاکت فرهنگی به سر می‌بردند، اعتقادات‌شان شرک بود، فرهنگ جاهلیت چیزی جز شعر و شراب و شکم نبوده است.
    نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که پیامبر اکرم(ص) آداب و رسوم غلط را از بین برد و آداب و رسوم اسلامی را جایگزین کرد، افزود: آیه چهارم سوره احزاب با عنوان «مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّنقَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَکُمُ اللَّائِی تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِکُمْ وَمَا جَعَلَ أَدْعِیَاءَکُمْأَبْنَاءَکُمْ ذَٰلِکُمْ قَوْلُکُم بِأَفْوَاهِکُمْ وَاللَّهُ یَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ یَهْدِی السَّبِیلَ» سه مورد از آداب و رسوم و خرافاتی‌که در زمان جاهلیت بود را ذکر و رد می‌کند. موضوع اول این‌که برخی می‌گفتند ما دو قلب داریم و بیشتر می‌فهمیم، دوم مسئله «ظهار» و سوم مسئله فرزند خواندگی که امروز هم در جامعه رواج دارد.

    عشق به یک معبود باید در دل انسان باشد
    وی با اشاره به این‌که قسمت اول آیه مربوط به کسی است که ادعا می‌کند من دو قلب دارم و بیشتر از همه می‌فهمم؛ «مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ»، خداوند برای هیچ‌کس دو دل در درونش نیافریده، ادامه داد: شأن نزول این آیه این است که در دوران جاهلیت سواد نبود و یک نفر اگر چیزی می‌فهمید خود را بر همه حاکم می‌دانست. شخصی به نام جمیل بن معمر حافظه قوی داشت و مردم دورش را گرفته بودند و می‌گفتند خیلی خوب می‌فهمد، از او سؤال کردند تو که حافظه قوی داری بگو ببینم چه‌طور خوب می‌فهمی، او هم گفته بود من در درون خودم دو قلب دارم؛ مردم هم می‌پذیرفتند.
    نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که خداوند به انسان یک دل داده است، یک معبود داده است، انسان نمی‌تواند در دلش دو معبود داشته باشد؛ عشق یک معبود در دلش باید باشد و نمی‌شود انسان دو نفر را هم‌زمان دوست داشته باشد یا دو عقیده در دل داشته باشد، تصریح کرد: پیام آیه این است که عشق به یک معبود باید در دل انسان باشد.
    آیت‌الله میرعمادی با تاکید بر این‌که امام علی(ع) می‌فرماید: «در قلب هیچ مؤمنی محبت ما و محبت دشمنان ما جمع نمی‌شود»؛ نمی‌شود هم علی(ع) را دوست داشته باشی هم دشمن او را، نمی‌شود هم الله را دوست باشی هم شیطان چراکه خداوند به انسان یک قلب داد و عشق به یک معبود در دل انسان است، ادامه داد: در زمان پیامبر اسلام برخی مسلمان شده بودند، روزها می‌آمدند نزد پیامبر اما شب‌ها می‌رفتند در جلسات خانگی شرکت می‌کردند که منافقان و کافران و مشرکان بودند؛ پیامبر فرمود این‌کار را ترک کنید، یا با ما باشید یا با آن‌ها، دو راه است، اسلام یک راه و کفر یک راه دیگر است.
    نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی یک راه است و ضد انقلاب یک راه، جبهه استکبار و انقلاب مشخص است، اظهارکرد: امروز در دنیا دو جبهه حاکم است؛ جبهه مقاومت و جبهه استکبار داریم. کسی نمی‎تواند بگوید هم با آمریکا سر سازش داریم هم انقلاب اسلامی را قبول داریم. یکی استکبار است یکی اسلام ناب، یکی روحیه تجاوز و تعدی و زور است و یکی دفاع از محرومان، استقلال و عزت است.
    آیت‌الله میرعمادی خاطرنشان کرد: مقصود از «قلب» در آیه چهارم سوره احزاب مرکز احساسات، عواطف، گرایش‌ها و مرکز ادراکات است. خداوند برای انسان یک مرکز ادراک قرار داده است. خداوند متعال محبت دو چیز را در قلب انسان قرار نداد، محبت یک چیز در درون انسان قرار دارد.
    وی در تفسیر جمله دوم این آیه با عنوان «وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَکُمُ اللَّائِی تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّأُمَّهَاتِکُمْ؛ خداوند متعال هرگز همسران‌تان را که مورد ظهار قرار می‌دهید مادران شما قرار نداده، گفت: یکی‌از رسوماتی که در زمان جاهلیت وجود داشت این بود اگر کسی می‌خواست زنش را رها کند دو راه را در پیش می‌گرفت یک راه طلاق دادن بود و راه دوم «ظهار» بود. یعنی دستش را می‌گذاشت روی زنش و می‌گفت تو بر من مثل مادرم هستی، این جمله را که می‌گفت به خیال خودش زنش مثل مادرش می‌شد و از این طریق زنش را رها می‌کرد.

    «ظهار»؛ روشی غلط برای فرار از تعهدات پس‌از طلاق
    نماینده ولی‌فقیه در لرستان تصریح کرد: افراد عیاش و کسانی‌که اهل فسق و فجور بودند برای این‌که تعهدات پس‌از طلاق را نداشته باشند زنان را بعد از مدتی «ظهار» می‎کردند؛ خداوند متعال با این فرهنگ غلط مبارزه کرده است، گفته است ظهار حرام است و کفاره هم دارد.
    آیت‌الله میرعمادی با اشاره به جمله سوم این آیه با عنوان «وَمَا جَعَلَ أَدْعِیَاءَکُمْأَبْنَاءَکُمْ ذَٰلِکُمْ قَوْلُکُم بِأَفْوَاهِکُم؛ خداوند فرزندخوانده‌های شما را فرزند حقیقی شما قرار نداده است»، گفت: فرزند حقیقی آن است که از نطفه و همسر انسان به وجود می‌آید، مسائل محرمیت، نسب و ارث در این مورد مطرح است. اما از زمان قدیم هم مسئله فرزندخواندگی رایج بوده است و الان هم در جامعه رواج دارد.
    وی با بیان این‌که یکی‌از معضلات جامعه ناباروری است، گرچه الان با پیشرفت‌های علمی اقداماتی انجام می‌دهند اما به هر روی این مسئله وجود دارد و افراد بچه‌ای را به فرزند خواندگی می‌پذیرند، تصریح کرد: فرزند گُل و روح خانه است، اگر نباشد خانه سوت و کور است. ثمره ازدواج فرزند است و فرزندآوری باید زیاد شود؛ یکی‌از مسائل غلط تعداد فرزند کم در خانواده است.

    لزوم افزایش فرزندآوری
    نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر این‌که برخی فرزند ندارند و یا این‌که دوست دارند فرزندی را تحت پوشش قرار دهند لذا بچهای را به فرزندخواندگی قبول میکنند، افزود: این سؤال مطرح است که آیا کسی‌که فرزندی را به فرزندخواندگی می‌گیرد می‌تواند شناسنامه برای او بگیرد و اسم خود و همسرش را به‌عنوان پدر و مادر در آن بنویسد یا نه؟ اگر به سن بلوغ برسد چگونه محرم شود؟ آیا صرف فرزند خواندگی محرمیت میآورد یا خیر؟ این پدر و مادر از فرزند ارث می‌برند یا فرزند خوانده از آن‌ها ارث می‌برد؟.
    آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که کسی‌که بچه‌ای را به‌عنوان فرزند خوانده می‌آورد حق ندارد اسم خود و همسرش را در شناسنامه او بگنجاند، اگر هم حرجی پیش بیاید و می‌خواهند این کار را بکنند حتماً باید شاهد بگیرد که پدر و مادر واقعی او نیستند، حق ندارند کتمان کنند، اصلاً با در نظر گرفتن روح و روان بچه باید او را آماده پذیرش حقیقت کنند. برخی کتمان می‌کنند، این کار خلافی است. البته باید توجه شود به روح و روان بچه آسیب نزنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.