حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
خوراکی‌های قرآنی را بشناسیم/گزارشی از بازارچه اغذیه نمایشگاه قرآن
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت: 16:15
  • شناسه : 3510
    بازدید 22
    2

    بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن برای رفاه حال بازدیدکنندگان روزه دار ، بیش از ۱۰ غرفه اغذیه را در بخشی مجزا با عنوان بازارچه اغذیه راه اندازی کرده که غرفه غذاهای قرآنی از جمله این غرفه هاست. به گزارش مهر، بازارچه اغذیه ماه مبارک رمضان برای نخستین بار علاوه بر فراهم سازی افطاری […]

    پ
    پ

    بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن برای رفاه حال بازدیدکنندگان روزه دار ، بیش از ۱۰ غرفه اغذیه را در بخشی مجزا با عنوان بازارچه اغذیه راه اندازی کرده که غرفه غذاهای قرآنی از جمله این غرفه هاست.

    به گزارش مهر، بازارچه اغذیه ماه مبارک رمضان برای نخستین بار علاوه بر فراهم سازی افطاری های متنوع برای بازدیدکنندگان نمایشگاه به معرفی و عرضه مواد غذایی قرآنی نیز پرداخته است.

    اگر به شما بگویند زیتون، انگور و عسل جزو موادغذایی اند که در قرآن به آنها اشاره شده است شاید تعجب نکنید ، ولی حتما باور اینکه خیار، موز و حتی عدس از مواد خوراکی اند که در قرآن از آنها نامی برده شده برایتان شاید چندان آشنا نباشد، ولی واقعیت دارد. موز با نام قرآنی «طلح» یکبار در سوره واقعه آیه ۲۹ آمده است. همچنین « قثاء» نام قرآنی خیار است که در سوره بقره به همراه عدس و سیر از آن یاد شده است. عدس نیز به همان نام عدس و یکبار در سوره بقره آیه ۶۱ آمده است.

    همه مواد خوراکی که در قرآن نام آنها ذکر شده و تعداد آن بالغ بر ۱۲ مورد- موز، انار، خیار، انجیر، سیر، پیاز، خرما، انگور، زیتون، عدس، زنجبیل، و عسل- است در بازارچه اغذیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن به صورت خام عرضه می شود. همچنین مواد غذایی مانند موز خشک، مسقطی موز، آب انار، دانه انار، مربای زنجبیل، انواع کشمش، سرکه انگور، خیار شور، موسیر، پیاز سرخ شده، چیپس خرما، قند خرما، … و انواع مسقطی انجیر از جمله فرآورده های مواد خوراکی قرآنی اند که قابل دسترسی در نمایشگاه اند. کتابچه مائده های آسمانی اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

    بفرمایید حلیم!

    علاوه بر خوراکی های قرآنی دست کم ۱۰ غرفه اغذیه دیگر هم در میانه محوطه نمایشگاه قرآن و درست همان جایی که باغ موزه دفاع مقدس را به باغ کتاب تهران پیوند می دهد جانمایی شده است. این محوطه که با میزها و تخت های سنتی در فضایی سرسبز و مفرح مجهز شده است به دور از هیاهوی نمایشگاه ، در کنار آب نماهای باغ موزه و با منظره ای از اراضی عباس آباد افطاری خاطره انگیز را برای بازدیدکنندگان نمایشگاه رقم خواهد زد.

    تعدادی از غرفه های بازارچه اغذیه به نوشیدنی های خنک سنتی اختصاص یافته که یکی از پرمراجعه ترین غرفه های این بازارچه است. خاکشیر، تخم شربتی، شربت بیدمشک و بهارنارنج از نوشیدنی های اصیل ایرانی اند که بعد از ۱۷ ساعت روزه داری در روزهای گرم تابستان عطش جانتان را خاموش خواهد کرد. انواع بستنی سنتی، نونی، قیفی، میوه ای ، متری و بستنی های مدرن و امروزی که مورد علاقه نسل جوان است هم میتواند دسر مناسبی برای شب های کوتاه و گرم تابستان باشد. انواع اسنک ها از جمله پفک هندی، ذرت مکزیکی و پشمک از دیگر خوراکی هایی اند که مشتریان خاص خود را دارند و در بازاچه عرضه می شوند.

    اما در کنار تمامی موارد ذکر شده غرفه هایی که افطاری های خاص ماه رمضان را می پزند جایگاه ویژه ای دارند. آش رشته و حلیم از جمله این افطاری ها اند که کمتر ایرانی مسلمانی می تواند برای افطار از آنها چشم پوشی کند. از همین روست که غرفه های حلیم و انواع آش در بازارچه اغذیه نمایشگاه شلوغ تر از سایر غرفه هاست. اگر تصمیم دارید افطار خود را با آش رشته و حلیم باز کنید حتما کمی زودتر دست به کار شوید و خرید آن را به دقایق نزدیک به اذان نگذارید.

    خوشمزه های اردبیلی

    از همه اینها که بگذریم نوبت به کباب اصیل ایرانی یعنی کباب کوبیده می رسد. غرفه ای که کباب کوبیده ارائه می کند برای راحتی مراجعانی که اغلب هم خانوادگی به این غرفه مراجعه می کنند تخت هایی را با ترمه های اصفهان آراسته و مدعی است که گوشت کباب ها را از دام های سرزمین های خوش آب و علف سرعین و اردبیل می آورد. شاید راز و رمز رایحه هوس انگیزی که هر روزه داری را برای خوردن کباب های نمایشگاه ترغیب می کند همین است! کباب پز این غرفه در فضای بیرونی غرفه تعبیه شده و مشتریان می توانند بر تمامی مراحل پخت کباب نظارت کنند.

    این غرفه آش دوغ سرعین را هم برای طرفدارهای آش دوغ می پزد ولی توصیه کارشناسان تغذیه این است که در خوردن آش دوغ  به ویژه در ماه مبارک رمضان زیاده روی نکنید که روز بعد با تشنگی مفرط و نفخ زیاد روبه رو می شوید!

    و اما از همه خوراکی ها و غذاهای خوشمره که بگذریم نوبت به غذاهای خانگی می رسد. این بخش از نمایشگاه هم برای بازدیدکنندگان و هم برای شرکت کنندگان در نمایشگاه که تمایل آنچنانی به خوردن غذاهای رستورانی ندارند، جذاب است. انواع کتلت، کشک بادمجان، دلمه، لوبیا پلو، ماکارونی، کوفته تبریزی ، خوراک مرغ ، شنسل و سوپ جو با قیمت های مناسب انتظار شما را می کشد.انواع ساندویچ ها هم که پای ثابت هر غذافروشی ست و البته مخاطبان پروپا قرص خود را هم دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.