حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳ Sunday, 14 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:دیگران را ببخشید تا خداوند در شب قدر شما را ببخشد
  • ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت: 16:29
  • شناسه : 7168
    بازدید 12
    0

    یک مفسر قرآن کریم گفت: اگر می‌خواهد خداوند در شب قدر شمار را ببخشد، شما هم دیگران را ببخشید، اگر کینه‌ای از کسی در دل دارید، سعی کنید آن را در شب قدر ببخشید. حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در هفدهمین جلسه از سلسله جلسات درس‌هایی از قرآن که از ساعت ۲۲ در صحن جامع […]

    پ
    پ

    یک مفسر قرآن کریم گفت: اگر می‌خواهد خداوند در شب قدر شمار را ببخشد، شما هم دیگران را ببخشید، اگر کینه‌ای از کسی در دل دارید، سعی کنید آن را در شب قدر ببخشید.

    حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در هفدهمین جلسه از سلسله جلسات درس‌هایی از قرآن که از ساعت ۲۲ در صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره آثار انفاق و کمک به دیگران ابراز کرد: خداوند متعال خطاب به انسان‌ها می‌فرماید که تا فرصت دارید به محرومان کمک کنید، زیرا زمانی خواهد رسید که دیگر توان کمک به دیگران را ندارید.
    وی افزود: در قیامت اگر چه اهل بیت(ع) از برخی مومنان شفاعت می‌کنند، اما همین شفاعت دارای شرایطی است، کسی که در این دنیا اهل غیبت، رباخوار و تارک الصلاه باشد، شامل شفاعت اهل بیت(ع) قرار نمی‌گیرد.
    این استاد حوزه عنوان کرد: در قرآن کریم درباره انفاق سفارشات بسیاری شده است و در این راه نیز رعایت اخلاص بسیار سفارش شده است. در قرآن کریم هدف نهایی انفاق را عدم دلبستگی به علاقه‌مندی‌ها بیان می‌کند.
    وی با اشاره به اینکه انفاق باعث برکت اموال می‌شود، تصریح کرد: قرآن کریم مى‌فرماید که «مَّثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّه أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى کُلِّ سُنـبُلَه مِّاْئَهُ حَبَّه وَاللَّهُ یُضَـعِفُ لِمَن یَشَآءُ وَاللَّهُ وَ سِعٌ عَلِیم» مثل کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى‌کنند، همانند دانه‌اى است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه صد دانه باشد، خداوند براى هر کس که بخواهد انفاقش را چند برابر مى‌کند و خدا گشایشگر داناست»
    حجت الاسلام قرائتی اضافه کرد: به طور کلی شایسته است همه مسلمانان در انجام کار خیر و برآوردن حاجت دیگران، وساطت کرده و مشکلات آن‌ها را حل کنند، چرا که رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «بهترین مردم کسی است که به مردم سود برساند، آن‌ها را کمک کند و در امر خیر آن‌ها را یاری رساند».
    وی با تاکید به بهرمندی از شب قدر عنوان کرد: در دعای جوشن کبیر انسان صدبار از خدا می‌خواهد تا او را از آتش جهنم در امان دارد، در این شب برای همه بشریت دعا کنید، اگر می‌خواهید حاجت روا شوید اول برای دیگران دعا کنید.
    این کارشناس قرآنی ادامه داد: اگر می‌خواهد خداوند در شب قدر شمار را ببخشد، شما هم دیگران را ببخشید، اگر کینه‌ای از کسی در دل دارید سعی کنید آن را در شب قدر ببخشید.
    وی افزود: از آیات و روایات مى‌توان نتیجه گرفت که صدقه، عملى پنهانى بوده و بهتر است که مخفیانه انجام شود. اما گاهی، انفاق آشکار بهتر است. این مطلب به خوبى در آیه شریفه ۲۷۱ سوره بقره بیان شده است.
    حجت الاسلام قرائتی اظهار کرد: براى تشویق دیگران به دادن صدقه و پرداخت انفاق، یا براى زنده نگه‌داشتن سنن اسلامى در حالتى که اگر همه مسلمانان انفاق پنهانى کنند، ممکن است متهم به ترک انفاق و صدقه شوند و براى تعظیم شعائر دینى، انفاق آشکار خیلی بهتر است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.