حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 22 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
تعطیلات عید فطر
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت: 6:32
  • شناسه : 6305
    بازدید 18
    2

    شب‌های قدر و ایام شهادت امیرالمؤمنین که تمام می‌شود، کم‌کم بوی عید همه جا را پر می‌کند. عید فطر، عیدی است که در عین شادی با خودش بغض دلتنگی هم می‌آورد؛ شادی به شکرانه یک ‌ماه عبودیت و بندگی و بغض از بابت دلتنگی برای لحظه‌های افطار و دعاهای سحر و نوای الغوث‌الغوث بنده‌های مضطر […]

    پ
    پ

    شب‌های قدر و ایام شهادت امیرالمؤمنین که تمام می‌شود، کم‌کم بوی عید همه جا را پر می‌کند.

    عید فطر، عیدی است که در عین شادی با خودش بغض دلتنگی هم می‌آورد؛ شادی به شکرانه یک ‌ماه عبودیت و بندگی و بغض از بابت دلتنگی برای لحظه‌های افطار و دعاهای سحر و نوای الغوث‌الغوث بنده‌های مضطر و پشیمان. بعد از نماز عید فطر وقتی به خانه برمی‌گردیم خیال‌مان راحت است که ۳روز تعطیلات در پیش داریم و احتمالا به‌خودمان وعده می‌دهیم که قرار است در این چند روز حسابی از تعطیلات‌مان استفاده کنیم. اما کافی است کمی غفلت کنیم تا این تعطیلات هم مثل برق و باد بگذرد و ما بمانیم و آه و حسرت از دست‌دادن فرصتی دیگر. به همین دلیل در این مطلب به شما چند پیشنهاد می‌دهیم برای اینکه تلنگری باشد تا زودتر دست به‌کار شوید و برنامه‌های عیدتان را مشخص کنید.

    عید الله اکبر!

    پیامبر اکرم(ص): «چون صبح روز عید فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه شهرها بفرستد. پس در زمین فرود آیند و سر کوچه‌ها و گذرها بایستند و گویند:‌ ای امت محمد! به سوی پروردگار کریم [برای نماز عید] بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد». عید فطر یکی از ۲عید بزرگ اسلامی است که مسلمانان روزه‌دار که ماه رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده‌‌اند، اکنون امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن از آنها برداشته شده و آنان اجر و پاداش خود را از خداوند می‌‌طلبند‌. عید فطر، روز بزرگی است که باید با انجام‌دادن اعمال و آداب این عید، قدر آن را بدانیم و به شکرانه نعمت یک‌ماه روزه‌داری به نماز بایستیم. انجام دادن کارهایی همچون خواندن نماز عید فطر در اجتماع مومنین، پرداخت زکات فطریه، پوشیدن لباس نو و معطر ساختن خود و عیدی دادن و تبریک گفتن این عید بزرگ از اعمال تاکید شده در این روز است. پس، از این فرصت -‌عید فطر- برای انجام اعمال آن بهره ببریم و شکر‌گزار یک‌ماه روزه‌داری خودمان از خداوند باشیم.

    استراحت خانوادگی!

    تعطیلات ۳-۲ روزه عید فطر است و تابستان و خانواده‌ای که همه با هم در اوقات فراغت به‌سرمی‌برند. بنابراین الان بهترین فرصت برای برنامه‌ریزی یک سفر کوتاه‌مدت یا گردش‌های کوتاه درون شهری به همراه خانواده و فامیل است. فقط کافی است شما به افراد فامیل و اقوام پیشنهاد سفر و گردش بدهید تا ببینید آنها چگونه استقبال می‌کنند. از این فرصت کوتاه چندروزه برای جمع‌کردن خانواده و فامیل‌تان استفاده کنید اما در این میان باید نکته‌هایی را رعایت کنید؛ اول اینکه بهتر است برای سفر، مناطق نزدیک به شهرتان را درنظر بگیرید و مدت سفر را طولانی نکنید تا خستگی سفر، هفته‌ کاری بعد از تعطیلات شما را تحت‌الشعاع قرار ندهد. دوم اینکه با توجه به تغییرات غذایی بعد از‌ ماه رمضان، در مصرف مواد غذایی در سفر و گردش‌ها مراقبت کنید تا خیال‌تان از بابت بهداشت و سلامت هم راحت باشد.

    به زندگی‌تان سرو سامان بدهید

    ممکن است در‌ ماه رمضان امسال که روزه‌داری شما مصادف با روزهای گرم و طولانی بوده است ترجیح داده باشید بیشتر استراحت کنید و در این میان، کارهای مهمی انجام نشده باقی مانده باشند. اما این چند روز تعطیلی و استراحت فرصت مناسبی است تا حتی برخی از کارهای عقب افتاده محل کارتان را به پایان برسانید یا به امور خانه رسیدگی کنید. به سراغ باغچه و گلدان‌های خانه بروید و یک سر و سامانی به آنها بدهید یا اگر تعمیراتی در منزل دارید، آنها را انجام بدهید. حتی می‌توانید اتومبیل‌تان را تمیز و آب و روغن آن را تنظیم کنید.کتابخانه قدیمی‌تان را غافلگیر کنید و در روزهای تعطیل به سراغ آن بروید و کتاب‌های نیمه‌تمام و خوانده نشده را برای مطالعه پیدا کنید و قفسه کتاب‌های نیمه‌کاره را جدا کنید تا بدانید برای مطالعه باید به سراغ کدام‌شان بروید. فرصت تعطیلات برای افرادی که کارهای پژوهشی عقب‌افتاده دارند مثل دانشجویان، زمان خوبی برای جبران است. پس از این فرصت برای نگارش مقالات و پایان‌نامه‌های خودتان استفاده کنید.

    دلی به‌دست آور

    امام صادق می‌فرمایند: «هر کس به عیادت بیمار برود، ۷۰ هزار فرشته او را مشایعت می‌کنند و برایش آمرزش می‌طلبند تا آنگاه که به منزل خود برگردد.» فرصت تعطیلات عید را غنیمت شمرید؛ برای عیادت از بیماران و دیدار با سالمندان یک برنامه جدی داشته باشید و شادی عید فطر خودتان را با این افراد تقسیم کنید. اگر خانواده شما از نعمت پدربزرگ و مادر بزرگ بهره‌مند است، حتما در تعطیلات یک وقت مناسب را برای دیدار و صله‌رحم با آنها اختصاص دهید. البته از زیارت اهل قبور و شهدا هم غافل نشوید که در این شب و روز‌های خوب منتظر خیرات ما ولو به قدر یک فاتحه هستند. اگر هم بین دوستان و آشنایان شما کسی هست که نسبت به فرد دیگری کدورت و ناراحتی دارد، از فرصت عید بندگی بهره ببرید و به آنها کمک کنید که این کدورت‌ها را از بین ببرند و صلح و صفا را در دل آنها جایگزین کنید. می‌توانید با اعضای فامیل یا دوستان‌تان یک‌مهمانی مختصر ترتیب دهید و لحظاتی خوش را در این روز‌ها در کنار هم بگذرانید. عید فطر و دادن زکات فطریه، فرصت خوبی است تا به نیازمندان و فقرا هم کمک کنید.

    مشترک مورد نظر را جا بگذارید

    در این چند روزی که سرکار نمی‌روید و بقیه اعضای خانواده هم در تعطیلات به‌سرمی‌برند سرتان را از توی موبایل‌ها بیرون بکشید و بیشتر با هم باشید تا با تلفن همراه‌تان. برای اینکه بتوانید بقیه افراد خانواده را متقاعد کنید که از تنهایی و خلوت با موبایل‌های خود دل کنده و اوقات خوش دسته‌جمعی خانوادگی را تجربه کنند باید پیشنهادهای جذابی در آستین داشته باشید؛ مثلا انجام دادن کارهای متنوعی همچون ورزش گروهی مثل والیبال و کوهنوردی یا تماشای دسته‌جمعی فیلم.

    مراقب سلامتی‌تان باشید

    یک‌ماه روزه‌داری در نوع تغذیه و سبک استراحت شما تغییراتی ایجاد می‌کند که احتمالا بدن‌تان هم به این شیوه جدید عادت کرده است. در روز عید فطر و تعطیلات پس از آن دقت داشته باشید که پرخوری نکنید. پیشنهاد می‌کنیم در روز عید فطر وعده‌های غذایی خودتان را تنها به صبحانه و یک عصرانه مختصر و در عین حال مغذی منحصر کنید. علاوه بر این از مصرف مایعات و میوه غافل نشوید که در تأمین انرژی شما پس از یک‌ماه روزه‌داری بسیار مفید هستند. اگر قبل از‌ ماه مبارک رمضان مرتب ورزش و پیاه‌روی می‌کردید، بعد از عید فطر فرصت خوبی است برای اینکه آرام‌آرام به ورزش کردن بازگردید. اگر شما هم ازجمله افرادی هستید که در‌ ماه رمضان برنامه خواب‌تان دستخوش تغییرات شده است، باید از فرصت تعطیلات برای تغییر این رویه استفاده کنید، نه اینکه به بهانه تعطیلات شب‌ها دیر بخوابید و تا ظهر روز بعد در خواب به سر ببرید.

    کار را تمام کن

    حتما شما هم در‌ماه رمضان برنامه‌های ویژه معنوی‌ای برای خودتان درنظر گرفته بودید که ممکن است برخی از این برنامه‌ها به پایان نرسیده باشد؛ مثلا ممکن است موفق نشده باشید ختم قرآن‌تان را کامل کنید و هنوز چند جزئی به پایان قرآن مانده باشد. این چند روز تعطیلات عید فطر فرصت خوبی برای تمام کردن کارهای نیمه‌تمام ‌ماه مبارک رمضان است.

    یک عید تمام و کمال

    عید فطر یکی از بزرگ‌ترین اعیاد ما مسلمانان است. قدیم‌ترها پدربزرگ‌های ما در این روز قرآن را بازمی‌کردند و از میان ورق‌های آن، پول‌های متبرک را بیرون می‌کشیدند و به همه افراد خانواده عیدی می‌دادند. شما هم تصمیم بگیرید در هر شرایط و موقعیت و نقشی که هستید برای شاد‌سازی‌ این روز سهمی برعهده بگیرید؛ با خرید یک جعبه شیرینی، درست کردن یک کیک داغ خانگی، گذاشتن یک گلدان گل تازه روی میز خانه، عیدی‌دادن به بچه‌ها و پوشیدن لباس‌های نو و تمیز و مرتب و تمیزکردن خانه و سر زدن به بزرگ‌ترها و کوچک‌ترهای فامیل. خلاصه این هنر شماست که ببینید چطور می‌توانید سهم خودتان را به این عید بزرگ ادا کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.