حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
اعلام نظر دفتر آیات‌ عظام شبیری و نوری همدانی درباره زکات فطره و کفاره
  • ۱۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت: 4:30
  • شناسه : 6259
    بازدید 9
    1

    عضو واحد استفتائات دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی و مدیر دفتر آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی میزان فطریه و کفاره رمضان امسال را براساس نظر این دو مرجع تقلید اعلام کردند. به گزارش ایکنا حجت‌الاسلام کاظمی، عضو واحد استفتائات دفتر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی رفع نیاز فقرای شیعه را یکی از بهترین موارد برای مصرف زکات فطره دانست […]

    پ
    پ

    عضو واحد استفتائات دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی و مدیر دفتر آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی میزان فطریه و کفاره رمضان امسال را براساس نظر این دو مرجع تقلید اعلام کردند.
    به گزارش ایکنا حجت‌الاسلام کاظمی، عضو واحد استفتائات دفتر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی رفع نیاز فقرای شیعه را یکی از بهترین موارد برای مصرف زکات فطره دانست و از تدابیر ویژه این دفتر برای رساندن مبلغ زکات فطره مؤمنین، به نیازمندان خبر داد.
    کاظمی درباره مبلغ زکات فطره امسال گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، دفتر معظمٌ له مبلغ ۶۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ ۱۸۰۰۰ تومان را برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین کرده است.
    وی بیان کرد: کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد. دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۱۵۰۰تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۹۰۰۰۰تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.
    وی درباره نحوه محاسبه مبلغ زکات فطره ادامه داد: هر شخص باید براى خودش و کسانى که نان‌خور او هستند، هر نفر یک صاع از خوراکی‌هاى رایج در آن منطقه، همچون گندم، جو، خرما، کشمش، برنج و مانند اینها، به مستحقّ بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است، وزن هر صاع بنا بر نظر معظمٌ له، به حساب گندم حدود سه کیلو و ششصد گرم است که مومنین می توانند قیمت آن را طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و به مستحقین برسانند.
    کاظمی درباره زمان پرداخت زکات فطره گفت: کسی که نماز عید فطر می‌خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی‌خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.
    وی از آمادگی دفتر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی برای پاسخگویی به سوالات مربوط به زکات فطره و همچنین دریافت این مبلغ از طریق بخش وجوهات سایت دفتر معظمٌ له خبر داد و گفت: مصرف زکات فطره همان مصارف زکات است ولی احتیاط مستحب آن است زکات فطره فقط به مصرف مساکین شیعه یعنی فقرایی که بسیار نیازمندند، برسد.
    عضو واحد استفتائات دفتر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی درباره زکات فطره میهمان تصریح کرد: میهمانی که فقط شب عید میهمان است، ازآنجاکه نان خور صاحب خانه به طور مطلق به حساب نمی‌آید، فطریه اش بر میزبان واجب نیست و باید خودِ میهمان، فطره خود را بدهد، البته اگر مدتی نزد وی می‌ماند بعید نیست نان‌خور صادق باشد.
    میزان فطریه براساس نظر آیت‌الله نوری همدانی
    همچنین حجت‌الاسلام محمد حسین شمس، مدیر دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی در این باره گفت: بر اساس نظر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی میزان زکات فطره براساس قوت غالب گندم به مبلغ شش هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج حداقل پانزده هزار تومان است.
    وی افزود: البته بهتر است مؤمنان با توجه به تفاوت قیمت‌ها در مناطق مختلف از قیمت منطقه خود هم جویا شوند و فطریه را بر اساس آن پرداخت کنند.
    شمس درباره میزان زکات فطره نیز بیان کرد: میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلو گندم، یا برنج و موارد دیگر که در رساله عملیه ذکر شده است می باشد اما بهتر قوت غالب است که یا عین یا قیمت آن پرداخت شود.
    مدیر دفتر مرجع عالیقدر درباره کفاره روزه بر اساس نظر وی گفت: کفاره روزه غیر عمد یک مد طعام (۷۵۰) گرم بر اساس آنچه که از آن زکات فطره پرداخت می‌شود، است و مبلغ آن نیز حدود هزار و پانصد تومان است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.