حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳ Saturday, 13 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3753 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 142×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
از راهکارهای مقابله با کاهش آب بدن در ماه رمضان چه می‌دانید / توصیه‌های ویژه برای روزه‌داران
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت: 0:57
  • شناسه : 6888
    بازدید 11
    1

    این روزها که تا حدی هوا گرم است و افراد باید ساعات طولانی را روزه باشند، به طور قطع اطلاع از شیوه‌هایی که می‌تواند به ما کمک کند تا بدنمان آب کمتری در طول روز از دست بدهد و کمتر هم احساس تشنگی کنیم، اهمیت زیادی دارد. این روزها که تا حدی هوا گرم است […]

    پ
    پ

    این روزها که تا حدی هوا گرم است و افراد باید ساعات طولانی را روزه باشند، به طور قطع اطلاع از شیوه‌هایی که می‌تواند به ما کمک کند تا بدنمان آب کمتری در طول روز از دست بدهد و کمتر هم احساس تشنگی کنیم، اهمیت زیادی دارد.

    این روزها که تا حدی هوا گرم است و افراد باید ساعات طولانی را روزه باشند، به طور قطع اطلاع از شیوه‌هایی که می‌تواند به ما کمک کند تا بدنمان آب کمتری در طول روز از دست بدهد و کمتر هم احساس تشنگی کنیم، اهمیت زیادی دارد.
    نکاتی که رعایت آنها به من و شما برای مقابله با خستگی، سرگیجه، سردرد و نداشتن تمرکز به علت طولانی بودن فاصله افطار تا سحر کمک خواهد کرد. پس کمی وقت بگذارید و سطرهای بعدی را بخوانید.

      چای کمتر بنوشید
    چای یکی از نوشیدنی‌های رایج در میان ما ایرانی‌ها است که باید به میزان و زمان نوشیدن آن دقت کافی شود. به طور نمونه در ماه رمضان توصیه می‌شود روزه‌داران، تا حد امکان میزان مصرف این نوشیدنی را در وعده سحر کاهش دهند. دلیل آن هم این است که چای ادرار آور بوده و موجب خواهد شد تا شما در طول روز بخشی از مایعاتی که در فاصله افطار تا سحر مصرف کرده‌اید را از دست بدهید و به طبع تشنه و تشنه‌تر شوید. اگر آنچنان به چای وابسته شده‌اید که نمی‌توانید مقدار ان را تا حد چشمگیری در این فاصله زمانی کاهش دهید، توصیه می‌کنم، چای کمرنگ بنوشید.

      خط قرمزی برای مصرف شیرینی
    به یاد داشته باشید که شیرینی هم از جمله خوراکی‌هایی که می‌تواند احساس تشنگی را در افراد بیشتر کند.پس به این موضوع نیز توجه لازم را داشته باشید، به ویژه اینکه در این ایام مصرف شیرینی‌هایی مانند زولبیا، بامیه، گوش فیل و برخی دیگر که در گروه خوراکی‌های رایج در سفره افطار بیشتر جای می‌گیرند، رواج می‌یابد.
    اگر با خود فکر می‌کنید، بدن شما به خوردن مواد خوراکی شیرین نیاز دارد یا به هر دلیل دیگری تمایلی به حذف آنها از وعده‌های غذایی این ایام ندارید، پیشنها ما برای شما مصرف قندهای گیاهی است. به عنوان مثال بهتر است بیش از هر نوع شیرینی دیگری از خرما استفاده کنید.

      چند لیوان آب باید نوشید؟
    به طور طبیعی بدن انسان نیاز به هشت تا ۱۲ لیوان آب در طول روز دارد. قاعده‌ای که در ماه رمضان نیز باید به آن توجه داشته باشید. بنابراین شما باید در فاصله زمانی میان افطار تا سحر حداقل هشت لیوان آب بنوشید. نکته مهمی که باید به خاطر داشت باشید این است که باید آب بنوشید نه این که این میزان را با چای، قهوه یا نوشابه جایگزین کنید.زیرا قهوه و نوشابه‌ها هم مانند چایی موجب می‌شود تا بدن‌تان در طول روز آب بیشتری را از دست دهد. پس اگر تا به امروز اطلاعی از این نکات نداشتنید، این موارد را اکنون رعایت کرده و از یک ساعت بعد از افطار تا سحر میزان آبی که به شما توصیه کردیم را مصرف کنید. در این میان اما گاهی دیده می‌شود که برخی از اشخاص در فاصله کوتاهی که برای سحر دارند، مقدار زیادی آب می‌نوشند با این تصور که نیاز بدن خود به آب را برطرف می‌کند. این درحالی است که باید بدانید نوشیدن یکباره آب به میزان زیاد، بدن شما را در شرایطی قرار می‌دهد که باید آب دریافت شده را دفع کند. بنابراین به تدریج آب مورد نیاز بدن را تامین کنید که نوشیدن یکباره آب مشکل شما را برطرف نخواد کرد و برعکس موجب می‌شود بیشتر احساس تشنگی داشته باشید.

       میوه‌هایی که بهتر است مصرف کنید
    همانطور که می‎دانید میوه بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند، اما باید بدانید خوراکی‌هایی که در این دسته جای می‌گیرند، در این ایام به شما کمک خواهند کرد تا مواد معدنی که هنگام تعرق از دست می‌دهید جبران کنید. همچنین باید از میوه‌هایی مانند هندوانه و خربزه کمک بگیریدزیرا آنها نگهدارنده آب هستند.
    علاوه براین مصرف انواع مرکبات نیز توصیه می‌شود. توت فرنگی نیز از دیگر میوه‌های است که در ماه مبارک رمضان می‌توانید مصرف کنید، زیرا در کنار کمک به حفظ میزان آب مورد نیاز بدن شما، حاوی مقدار زیادی ویتامین C و انواع ویتامین B بوده، همچنین  آهن و کلسیم است.
    اگر هم نگران هستید در طول روز احساس ضعف کنید، به سراغ میوه‌هایی مانند هلو یا زردآلو بروید، زیرا هم تا حدی مواد معدنی از دست رفته دراصر تعرثق را جبران می‌کند، هم از کاهش چشمگیر قند خون جلوگیری کرده و هم موجب کاهش ناراحتی‌های ناشی از افزایش میزان اسید معده در طول ساعات روزه‌داری خواهد شد. البته مصرف انواع سبزیجات و آب میوه‌ها نیز در این ایام راهکار دیگری است که باید مد نظرتان قرار گیرد.

       لیموترش بخورید
    لیموترش مصرف کنید. اگر علاقمند هستید کمتر احساس تشنگی کنید، پیشنهاد می‌کنیم استفاده از لیموترش را در وعده‌های غذایی این ماه فراموش نکنید. لیموترش تشنگی شما را به مقدار زیادی کاهش داده و حتی اگر مجبور به فعالیت در طول روز هستید با توجه به گرم بودن هوا مانع از گرمازدگی نیز خواهد شد. البته این نوع از مرکبات خواص دیگری نیز دارند، به طور مثال میزان کلسترول بدن را کاهش داده و کمبود ویتامینC را نیز برطرف می‌کند. پس در این روزها لیموترش را از یاد نبرید.

      چند نوشیدنی که به شما کمک می‌کند
    توصیه دیگری که برای رفع تشنگی و کاهش میزان آب از دست رفته بدن برای شما داریم، نوشیدن برخی شربت‌های خانگی مانند خاکشیر و تخم شربتی است. این شربت‌ها خاصیت ضد عطش دارند و هم مانع از گرمازدگی شما در طول روز می‌شوند. نوشیدنی‌هایی که از قدیم نیز در ایام گرم سال مورد استفاده قرار می‌گرفتند. پس این شربت‌ها را آماده کنید و بگذارید به خوبی لعاب بندازند، زیرا لعاب موجب می‌شود تا دانه‌ها چند برابر وزن‌شان آب جذب کنند ضمن اینکه خوشمزه‌تر هم خواهد شد. این را هم بدانید که تخم شربتی هم که دانه گیاه ریحان خوراکی است، همین خاصیت رادارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.