حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3671 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
آموزش پخت زرشک پلو با مرغ برای سفره افطار
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت: 23:40
  • شناسه : 7027
    بازدید 123
    0

    زرشک پلو با مرغ غذای محبوبی هست که پای ثابت بیشتر مهمانی ها و مجالسه. نه تنها به دلیل طعم خوبی که داره، بلکه به دلیل آسانی تهیه اون در مقدار زیاد، در مهمانی ها میتونه گزینه بسیار مناسبی و در عین اینکه یک غذای مجلسی هست و طعم لذیذی داره. مواد لازم برای تهیه […]

    پ
    پ

    زرشک پلو با مرغ غذای محبوبی هست که پای ثابت بیشتر مهمانی ها و مجالسه. نه تنها به دلیل طعم خوبی که داره، بلکه به دلیل آسانی تهیه اون در مقدار زیاد، در مهمانی ها میتونه گزینه بسیار مناسبی و در عین اینکه یک غذای مجلسی هست و طعم لذیذی داره.

    مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

    مرغ خرد شده ۵ یا ۶ تکه
    برنج ۴ الی ۵ پیمانه
    رب یک قاشق غذا خوری پر
    آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
    زعفران یه هشتم قاشق چای خوری
    زرشک یک لیوان پلوپزی
    خلال بادام و خلال پسته (در صورت تمایل) به مقدار لازم
    نمک و فلفل به مقدار لازم
    یک عدد پیاز متوسط ریز خرد شده زرشک پلو با مرغ مجلسی

    طرز تهیه خورشت مرغ مجلسی

    مرغها را به اندازه ای که دوست دارید چهار یا هشت تکه کنید یا اینکه فقط از ران یا سینه مرغ استفاده کنید که مجلسی تر است. تکه های مرغ را خوب شسته و کنار بگذارید.

    به تمام سطح مرغ نمک بزنید. در قابلمه ای روغن بریزید و مرغ ها را سرخ کنید. وقتی که زیر و روی مرغ ها کاملا سرخ شد از قابلمه خارج کنید و کنار بگذارید.

    یک پیاز را کاملا ریز خرد کنید و در همان ظرفی که مرغ را سرخ کرده اید سرخ کنید، سپس رب و فلفل و آبلیمو را اضافه کنید و چند ثانیه ای تفت بدید.

    سسی رو که درست کردید از قابلمه خارج کنید و باز مرغها را درون همون قابلمه بچینید و سس را روی مرغها بریزید. از بغل مرغها سه تا چهار لیوان آب هم اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا به جوش بیاد. بعد شعله را کم کنید تا هم مرغ ها کاملا پخته شوند و هم آب خورشت بخار شه و تنها حدود یک لیوان سس در انتهای پخت باقی بماند.

    وقتی که خورشت مرغ کاملا آماده بود، مقداری زعفران در آب حل کنید و به مرغ اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه خاموش کنید.

    برای درست کردن برنج هم باید برنج را خوب پاک کنید و بعد با آب ولرم بشویید و با مقداری نمک برای یکی دو ساعت خیس کنید. بعد از اینکه برنج خیس خورد، مقداری آب درون یک قابلمه که کنجایش جوشیدن برنج را داشته باشد میریزیم و روی حرارت قرار میدهیم تا آب به جوش آید. وقتی آب به جوش آمد آب برنج را که خیساندیم خالی میکنیم و برنج را درون آب در حال جوش میریزیم و کمی صبر میکنیم تا دوباره بجوشد. کف برنج را میگیریم و میگذاریم برنج قد بکشد. وقتی چند دانه برنج روی آب آمد میتوانیم برنج را آبکش کنیم.

    در قابلمه یک یا دو قاشق روغن ریخته با یک استکان آب اگر دوست داشتید ته دیگتون رنگی باشه یه نوک قاشق چایخوری زعفران یا زردچوبه میریزیم. مقداری برنج روی آب روغن رنگی ریخته با پشت قاشق برنج را صاف میکنیم و مابقی برنج را روی آن میریزیم و یک استکان آب و روغن را هم روی برنج میریزیم. سپس در قابلمه را میبندیم و شعله را زیاد میکنیم و صبر میکنیم. به محض بلند شدن بخار برنج، سریع دم کنی را گذاشته و شعله گاز را کم میکنیم.

    اون مقدار زرشک را که پاک کردید اول در یک سبد کوچک خوب بشورید و در ظرفی حدود ۵ دقیقه خیس کنید تا احیانا اگر شن ریزه ای داشته باشه پاک شود. بعد از پنج دقیقه در آبکش بریزید. خلال بادام و پسته را هم بعد از شستن در مقداری کره برای چند ثانیه فقط تفت میدهیم. باید مراقب باشید که سرخ نشه و فقط کمی بوی کره بگیره و از روی شعله بردارید. بعد زرشک را هم در مقداری کره انداخته و روی حرارت ملایم یک تفت کوچک میدهیم. موقع تفت دادت زرشک هم نباید آبش کشیده بشه و تنها در حدی که بوی کره بگیره کافیه. به دلخواه یک قاشق غ شکر دوست داشتید به زرشک اضافه کنید و تفت بدید. یک قاشق غذا خوری زعفران حل شده به زرشک اضافه کنید و سریع خاموش کنید.

    حالا منظر بمانید تا برنج دم بکشد و خورشت مرغ مجلسی شما هم آماده شود. بعد از دم کشیدن برنج یک بشقاب گود برداشته مقدار دو تا سه قاشق زعفران دم کرده و کره ریخته و یک کفگیر برنج روی آن بریزید تا برای روی برنج آماده شود. سپس برنج را به دلخواه و سلیقه خود با برنج زعفرانی و زرشک و خلالها تزئین کنید. مرغ ها را هم در ظرفی بکشید و در کنار زرشک پلو سرو کنید.

    نکته طعم دار شدن خورشت مرغ مجلسی

    خورشت مرغ را چند مدل درست میکنند یکی اینکه کف قابلمه را بایک شاخه کرفس خرد شده یک عدد فلفل دلمه ومقداری پیاز میپوشانند و مرغهای تکه شده را روی آن میچینند و باز رب و زردچوبه و نمک و فلفل زعفران روی مرغ میریزند تا مرغ هم پخته شود هم طعم دار بشود. بیشتر رستورانها و بعضی مجلسها برای راحتی کار این کار را میکنند و روش بعد با همین موادی که گفتم فقط مرغش را سرخ میکنند و سس و آب میریزند و میپزنند. به سلیقه خودتان میتوانید از فلفل دلمه هم استفاده کنید.

    نکات تکمیلی در مورد زرشک پلو با مرغ مجلسی

    زرشک پلو با مرغ مجلسی جزو پلو و چلو میباشد
    زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۳۰ دقیقه
    و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه میباشد .
    زرشک پلو با مرغ مجلسی را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
    همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – میل کرد .
    توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۵ نفر مناسب میباشد .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.