حدیث روز
امام صادق (ع) می فرماید : هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند. ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3656 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 141×
صفحه اصلی » گروه » دسته‌بندی نشده
آموزش طبخ شیر برنج، فرنی، نان شیر مال، حلوا ،رنگینک، کاچی ،شله‌زرد، زولبیا بامیه، شربت زولبیا و بامیه
  • ۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت: 3:52
  • شناسه : 2887
    بازدید 7
    1

    باز هم ماه رمضان رسیده و صدای ربنا در کوی و برزن می‌پیچد و همه اهل خانه در کنار هم جمع شده و پای سفره‌های افطاری و سحری ساعات بیشتری را از در کنار هم بودن لذت می‌برند.به همین مناسبت این مطلب را به سفره رمضان و آموزش چند نوع غذا که در ماه مبارک […]

    پ
    پ

    باز هم ماه رمضان رسیده و صدای ربنا در کوی و برزن می‌پیچد و همه اهل خانه در کنار هم جمع شده و پای سفره‌های افطاری و سحری ساعات بیشتری را از در کنار هم بودن لذت می‌برند.به همین مناسبت این مطلب را به سفره رمضان و آموزش چند نوع غذا که در ماه مبارک رمضان طرفداران بیشتری دارد اختصاص داده‌ایم.

    شیر برنج

    مواد لازم: برنج: یک فنجان / شیر: یک‌و‌‌نیم کیلو / گلاب: نصف فنجان / نمک: نصف قاشق چایخوری / در صورت تمایل:۵۰ گرم خامه / پودر پسته برای تزئین: یک قاشق سوپخوری

    طرز تهیه: برنج را خوب شسته و بگذارید ۲ ساعت خیس بخوردتا برنج خوب پخته و لعاب بهتری بدهد. سپس آب برنج را از صافی رده کرده و با ۲ لیوان آب و نمک روی شعله ملایم کمی بپزید. شیر را اضافه کرده و بعد گلاب را هم بریزید تا شیر برنج پخته و کاملاً لعابدار شود. در این مرحله می‌توانید ۵۰ گرم خامه به شیر برنج اضافه کنید و آن را در ظرف مورد نظر کشیده و بعد از ۳ ۲ دقیقه روی آن را با پودر پسته تزئین کنید. برای سرو آن می‌توانید از عسل، مربا یا شیره انگور هم استفاده کنید.

    فرنی

    مواد لازم: شیر: یک کیلو/ آرد برنج کاملاً نرم: ۱۰۰ گرم / شکر: ۱۵۰ گرم /گلاب: یک استکان / نمک: یک‌چهارم قاشق چایخوری / دارچین و پودر پسته برای تزئین: به مقدارکم

    طرز تهیه: در یک قابلمه آرد برنج، شکر و نمک را ریخته و شیر را کم‌کم به آن اضافه کنید و به هم بزنید تا آرد برنج در شیر حل شود. ظرف را روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید و مرتب هم بزنید تا فرنی شما جوش بیاید. در این مرحله گلاب را هم اضافه کرده و ظرف را روی صفحه شعله پخش‌کن قرار دهید و حرارت را کاملاً ملایم کنید تا فرنی جا بیفتد. معمولاً بعد از جوش آمدن فرنی، ۱۲ ۱۰ دقیقه روی حرارت بماند کافی است. پس از آماده شدن فرنی، آن را در ظرف مورد نظر کشیده و پس از ۳ ۲ دقیقه با پودرپسته و دارچین روی فرنی را تزئین کنید.

    نان شیر مال

    مواد لازم: آرد: ۶ ۵ فنجان / روغن: دو‌سوم فنجان / زرده تخم‌مرغ: ۲ عدد / شیر: یک فنجان / شکر: دوسوم فنجان / مایع خمیر: یک قاشق سوپخوری / نمک: یک قاشق چایخوری /آ ب ولرم: به مقدار کافی آب / زنجبیل: در صورت تمایل یک قاشق چایخوری برای تزئین روی نان / کنجد: یک‌سوم فنجان / کره و شیر: کمی

    طرز تهیه:مایع خمیر و یک قاشق مرباخوری از شکر را در شیر گرم حل کرده و می‌گذاریم تا کاملاً پف کند. آرد را در ظرف بزرگی ریخته، روغن، شکر، زرده تخم مرغ و در صورت تمایل زنجبیل را هم به افزوده و آب را بتدریج به آن اضافه کرده و مخلوط را خوب به هم می‌زنیم، که خمیر به دست آمده نرم باشد. ۵ یا ۶ دقیقه خمیر را خوب ورز داده و آن را به ۴ یا ۶ قسمت مساوی تقسیم و گلوله، گلوله می‌کنیم. روی خمیر را می‌پوشانیم تا جا بیفتد. سپس سینی فر را کمی چرب کرده و با وردنه هر یک از گلوله‌ها را به قطر یک‌و‌نیم سانتی‌متر پهن و به شکل بیضی در می‌آوریم. آن را در سینی فر قرار داده و با قالب گرد روی خمیر را نقش می‌دهیم. کنجد و زرده تخممرغ را با یک قاشق مرباخوری مخلوط کرده و روی خمیر می‌مالیم. سینی را در وسط فر با حرارت ۳۵۰ درجه گذاشته تا نان پخته و طلایی شود. سپس سینی را از فر خارج کرده، نان را بگذارید کمی سرد شود، بعد روی آن کمی شیر می‌پاشیم و کره می‌مالیم که نان براق و نرم شود. نان‌ها را دو به دو از پشت به هم می‌چسبانیم و در داخل نایلون می‌گذاریم تا خشک نشوند.

    حلوا

    مواد لازم: (برای ۴ نفر) آرد گندم: ۲۵۰ گرم / شکر: ۲۰۰ گرم / روغن: ۲۰۰ گرم / زعفران: یک قاشق چایخوری سرخالی / گلاب: نصف لیوان / پسته: خرد شده / مغز بادام: خرد شده

    طرز تهیه:برای آماده کردن حلوا روغن را در ظرفی داغ کرده تا هنگامی که به جوش آید. آرد را اضافه می‌کنیم، حرارت را کاهش می‌دهیم و به طور مداوم آن را حرکت می‌دهیم تا آرد به رنگ طلایی درآید. شکر را به یک لیوان آب اضافه می‌کنیم و آن را برای جوشاندن آماده می‌کنیم. زعفران و گلاب را می‌افزاییم و آنها را مخلوط می‌کنیم، صبر می‌کنیم تا آرد خنک شود و سپس مخلوط را اضافه می‌کنیم و خوب هم می زنیم . اگر مخلوط به اندازه کافی غلیظ نیست برای یک دقیقه و نه بیشتر آن را روی حرارت قرار می‌دهیم. می‌توانید آن را با پسته و مغزبادام خرد شده تزئین کرده و میل کنید.

    رنگینک

    مواد لازم:خرما (رطب:) ۲۰۰ گرم / مغز گردو: ۴ عدد / آرد گندم: یک‌دوم پیمانه / پودردارچین: ۲ عدد / خلال پسته: ۲ عدد / روغن مایع: به میزان لازم

    طرز تهیه: ابتدا خرما را بشویید تا از حالت چسبندگی درآید. سپس هسته خرما را درآورید و به جای آن، مغز گردو بگذارید. خرماهای آماده را داخل ظرف مورد نظر بگذارید.

    آرد گندم را کمی تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. بعد کمی روغن مایع یا در صورت دلخواه، کره روی آرد بریزید. پودر دارچین را هم بیفزایید و اجازه دهید تا آرد سرخ شود. این مخلوط باید کمی شل باشد.

    در آخر، این مواد سرخ کرده را روی خرماها بریزید تا تمام خرماها را بپوشاند و روی آنها را با خلال پسته تزئین کنید.

    کاچی

    مواد لازم:آرد برنج: یک قاشق سوپخوری/ آرد گندم: یک پیمانه / کره: ۱۰۰ گرم/ شکر: ۲ پیمانه/ گلاب: یک استکان چایخوری کوچک/ زعفران ساییده‌شده: یک قاشق مرباخوری/ آب: ۳ پیمانه

    طرز تهیه: ابتدا در یک قابلمه استیل آب و شکر ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌گاز قرار دهید و مرتب هم بزنید تا شکر در آب حل شود، سپس زعفران را اضافه کنید و بعد از گذشت چند دقیقه، گلاب را بیفزایید. بعد از این‌که شیره حالت قوام یافته پیدا کرد، شعله اجاق‌گاز را خاموش کنید.

    نکته۱: شیره قوام یافته باید مانند شیره مربا غلیظ و کشدار شود.

    نکته۲: گلاب را در مرحله پایانی قوام‌آمدن شیره اضافه کنید تا عطر آن از بین نرود.

    کره را در یک قابلمه متوسط ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌گاز قرار دهید. پس از این‌که کره آب شد، آرد گندم را بیفزایید و مرتب هم بزنید تا آرد تغییررنگ پیدا کرده و طلایی متمایل به قهوه‌ای شود.

    حالا نوبت به اضافه‌کردن آرد برنج است. پس از این‌که آرد برنج را نیز افزودید، مخلوط آردی را روی حرارت ملایم اجاق‌گاز آن‌قدر هم بزنید تا مخلوط سرخ شود.

    نکته: برای این‌که از کافی‌بودن میزان سرخ‌شدن این مخلوط آردی مطمئن شوید، با یک قاشق چایخوری کمی از آرد سرخ‌شده را داخل آب بریزید؛ اگر حباب از آن خارج شد، به معنای سرخ‌شدن آرد است.

    پس از آماده‌شدن آرد، شیره را به آن اضافه کنید و مرتب آن را روی شعله ملایم اجاق‌گاز هم بزنید. این مدت زمان حداقل یک‌ربع به طول می‌انجامد.

    در این مرحله باید کاچی را دم کنید. بنابراین قابلمه را روی شعله‌پخش‌کن قرار داده و روی در آن دم‌کنی بگذارید. حالا اجازه بدهید تا حدود نیم ساعت الی ۴۵دقیقه کاچی دم بکشد. بعد از این مدت آن را در ظرف موردنظر بریزید و سرو کنید.

    نکته: غلظت کاچی باید مانند فرنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

    شله‌زرد

    مواد لازم: برنج: یک پیمانه/ شکر: دو پیمانه / زعفران: نصف قاشق چایخوری / گلاب: نصف استکان / خلال: بادام مقداری / مواد جهت تزئین: خلال پسته، دارچین / روغن یا کره آب شده

    طرز تهیه: برنج را به همراه خلال بادام توی قابلمه می‌ریزیم و آب را به آن اضافه می‌کنیم. برنج که حسابی له شد و لعاب داد، شکر را در آن می‌ریزیم. بعد از آن زعفران آب کرده را به همراه گلاب اضافه می‌کنیم. خوب که جا افتاد و رنگ گرفت و شلی و سفتی آن مناسب بود، آن را در ظرف ریخته و روی آن را تزئین می‌کنیم.

    زولبیا بامیه

    مواد لازم: نشاسته: ۵۰۰ گرم / ماست: ۱۵۰ گرم/ شکر: ۲۰۰ گرم/ روغن: به میزان لازم / گلاب: نصف استکان

    طرز تهیه: نشاسته را در ماست حل کرده و از صافی رد می‌کنیم تا صاف و بدون گلوله شود. سپس آرد را اضافه کرده و مخلوط می‌نماییم. مایه را یکی دو ساعت می‌گذاریم بماند. روغن مایع فراوان را داغ می‌کنیم و بعد مایه را در قیف مخصوص ریخته و به شکل خطوطی دایره وار در روغن داغ شده می‌ریزیم.

    در صورتی که زولبیا خوب پف نکرد جوش شیرین را با مایه مخلوط می‌کنیم. به همین ترتیب زولبیا را آماده می‌کنیم و دو طرف آن را سرخ می‌کنیم و بلا فاصله در شربت زولبیا می‌اندازیم.

    شربت زولبیا و بامیه

    مواد لازم: شکر: ۲ فنجان /آ ب: یک فنجان / گلاب: نصف استکان / زعفران حل شده : یک قاشق مرباخوری /آ ب لیمو : یک قاشق مرباخوری

    طرز تهیه: آب و شکر را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا بجوشد. بعد گلاب و زعفران را اضافه کرده، سپس آب لیمو را می‌ریزیم. پس از چند جوش، شربت آماده شده را از روی شعله بر می‌داریم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.